عصر آذربایجان

گزارش خبر

رشد قارچ‌گونه ويلاها، معضلي نفس‌گير براي کشاورزي آذربايجان‌غربي

رشد قارچ‌گونه ويلاها، معضلي نفس‌گير براي کشاورزي آذربايجان‌غربي

1402/08/14

گروه گزارش: معضل ساخت ويلا همواره اراضي کشاورزي را در هرکجاي دنيا و کشورمان ايران تهديد مي کند ولي اين روزها اين معضل نفس زمين هاي کشاورزي را در آذربايجان غربي به ويژه شهر اروميه گرفته و رشد قارچ گونه اين خانه هاي بسيار مجلل و با ارزش افزوده بالا، کل کشاورزي منطقه را با تهديدي جدي مواجه کرده است.

گروه گزارش:  معضل ساخت ويلا همواره اراضي کشاورزي را در هرکجاي دنيا و کشورمان  ايران تهديد مي کند ولي اين روزها اين معضل  نفس زمين هاي کشاورزي را در آذربايجان غربي به ويژه شهر اروميه گرفته و رشد قارچ گونه اين خانه هاي بسيار مجلل و با ارزش افزوده بالا، کل کشاورزي منطقه را با تهديدي جدي مواجه کرده است.
 از اروميه که به سمت اشنويه، سلماس، سرو و به ويژه مهاباد که راه مي افتي، تا چشم کار مي کند ساختمان هاي مجلل 2 يا سه طبقه هستند که در ميانه زمين هاي کشاورزي سر بر آورده اند؛ اگر در مسير اروميه - مهاباد، از مسير امامزاده حرکت کني که شايد نتواني زمين کشاورزي ببيني، زيرا ويلاهايي را مي بيني که يکي پس از ديگري ساخته شده اند.
وقتي از اهالي مي پرسي، مي بيني خيابان هايي در داخل روستاها وجود دارد که ويلاهاي آنها مشهورتر از ديگر مناطق است و البته آن ويلاها ديگر حتي يک متر کاربري کشاورزي ندارند و پر از کاربري هاي تفريحي و ويلايي هستند.
برخي از اهالي اروميه و بعضي که تعدادشان بيشتر است از استان هاي همجوار آمده اند؛ قطعه زمين کشاورزي به قيمت مناسب خريده و ويلاي لوکس ميلياردي در آن ساخته اند و هر روز که گذشته از تعداد درختان باغ کم شده و عاقبت چند درخت و قطعه کوچکي از صيفي جات باقي مانده است.هر روز که مي گذرد، ديوارهاي زمين کشاورزي بالا مي رود و با تقليد از سبک معماري اروپايي نقش و نگارهاي خاصي به در و ديوار آن داده مي شود؛ ديگر خبري از درختان سنجد و سيب کنار باغ نيست اصلا خود باغ در کما بسر مي برد.چند روز ديگر جلوه ديگري به درب باغ داده و آيفون تصويري نصب کرده و تا دلت بخواهد ديوارهايش را بلندتر مي کنند؛ فردا خريدار ديگري قدم به طبيعت منطقه گذاشته و باغ ديگري خريداري مي کند؛ او نيز ويلاي لوکس تري مي سازد و ديوارهاي عريض و طويلي ايجاد و درب آهني بزرگتري نصب مي کند و آرام آرام زيبايي باغ سيب را غارت مي کند و بودنشان را ضروري نمي داند.چنان که به مرور تنها سه درخت باقي مي ماند و بعد اقدام به ساخت مکان ديگري مي کند که اسمي هم ندارد؛ هر روز که مي گذرد بر تعداد ساختمان ها و ويلاهاي لوکس بزرگ و مجلل افزوده مي شود.راهي طبيعت که مي شوي حس مي کني به شهرک جديد الاحداثي آمده اي؛ کوچه و خيابان و آيفون تصويري همه و همه شهرک بودنش را ثابت مي کند.جلوه زيباي باغ هاي ميوه رخت بر بسته و گويي تصميم گرفته براي هميشه از اين ديار برود؛ ديگر خبري از آن سيب هاي رنگارنگ و انگورهاي الوان نيست و چيزي که هست ديوارهاي عريض و طويلي است که به چشم مي خورد.هرچه مي گذرد ويلا سازي در طبيعت و باغهاي اروميه شتاب بيشتري به خود مي گيرد و روز به روز بر تعداد ويلا سازان افزوده مي شود.ويلاهاي لوکس و رنگارنگ محل تفريح و خوشگذراني کساني مي شوند که در طول ايام تعطيل سال روزها و ساعت ها طبيعت تاراج کرده را با صداهاي آزار دهنده بيش از بيش آزار مي دهند؛ اين افراد رابطه اي با کشاورزي و کشت و زرع ندارند تنها دنبال تفريح و خوشگذراني هستند.
ايام تعطيل صداي طبل و دهل فرصت خواب را از ما مي گيرد
يکي از ساکنان روستاهاي اروميه که خود را معرفي نکرد، مي گويد: ايام تعطيل کساني که اقدام به ساخت ويلا در باغ هاي ميوه کرده اند، اقدام به تفريح و خوشگذاراني کرده و بسياري اوقات تا پاسي از شب صداي طبل و دهلشان، فرصت خواب را از ما مي گيرد.وي ادامه داد: متوليان به جد برخورد مي کنند و از هيچ تلاشي براي رعايت قانون و جلوگيري از نابودي باغات و طبيعت دريغ نمي کنند اما سودجويان بازهم راه ديگري انتخاب مي کنند.اين کشاورز ادامه داد: همراهي مردم محلي و تلاش آنها براي جلوگيري از نابودي باغ ها و زمين هاي کشاورزي ضروري است و نبايد اجازه دهند سرنوشت ناخوشايندي براي کشاورزي استان رقم زده شود.
دلال هايي براي سود بيشتر در دل طبيعت
اما آنچه دردناک تر است ايجاد برخي دلال‌هاي غير مجازي هستند که بي هيچ مجوزي اقدام به خريد و فروش زمين هاي کشاورزي و باغ هاي ميوه کرده و زمينه تبديل زمين هاي کشاورزي به ساختمان هاي چندين طبقه را فراهم مي کنند.
اهل يکي از روستاهاي اطراف اروميه در اين خصوص مي گويد: سه نفر دلال غيرمجاز در يک منطقه، شبانه روز اقدام به خريد و فروش کرده و تنها براي منافع خود باغ هاي ميوه و زمين هاي کشاورزي را به افراد مختلف مي فروشند؛ براي آنها مهم نيست بر سر باغ‌هاي ميوه چه خواهد آمد و يا باغهاي ميوه چه سرنوشتي خواهد داشت؟ آنها تنها به دنبال منافع خود هستند.
خرد شدن اراضي مانعي بر سر راه توسعه کشاورزي
رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در اين خصوص با بيان اينکه ??? مورد ساخت و ساز غير مجاز در اراضي کشاورزي آذربايجان غربي طي سال جاري قلع و قمع شد، گفت: ويلاسازي و خرد شدن اراضي، مانعي در جهت توسعه کشاورزي مدرن و مکانيزه است و ايجاد آنها و بهره برداري نادرست از منابع آبي يکي از علل کاهش سطح آب سفره هاي زيرزميني به شمار مي رود.خسرو شهبازي اظهار کرد: در سال 1402 بيش از يک هزار و 200 مورد تغييرکاربري غير مجاز در سطح استان توسط گشت هاي يگان حفاظت شناسايي شده که 234 مورد ساخت و ساز در راستاي ماده ? قانون حفظ کاربري با تشکيل پرونده به مراجع قضايي اعلام جرم شده است.
وي ادامه داد: در اين مدت 454 قطعه مستحدثات غيرمجاز تفکيکي نيز در راستاي پيشگيري از گسترش تغيير کاربري طبق قانون با حضور نماينده دادستان قلع و قمع شده و 125 حکم قطعي قلع و قمع قضايي نيز اجرا شده است.
وي اظهار کرد: با توجه به اينکه امنيت غذايي آحاد جامعه به حفاظت از خاک و کشاورزي بستگي دارد، با فرهنگ سازي و اطلاع رساني مردم نسبت به جوانب و تبعات منفي و غيرقابل جبران تخريب مزارع و باغ ها از طريق ساخت و ساز هاي غير مجاز مي توان ارزش و باورهاي عمومي را به سمت قباحت تغييرکاربري غيرمجاز سوق داد.رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي گفت: در واقع زماني مي شود از تخريب اراضي جلوگيري کرد که افکار عمومي ارزش خاک را درک کرده و حفظ کشاورزي را بر ويلاسازي ترجيح دهند، در غير اين صورت مطابق قانون هرگونه ساخت و ساز بدون مجوز مساوي با تخريب و قلع و قمع آن است.
وي بيان کرد: ساختمان هايي مشمول تخريب مي شوند که در اراضي زراعي و باغ ها بدون اخذ مجوز لازم از کميسيون تبصره يک ماده يک احداث شده باشند؛ که مطابق قانون حفظ کاربري اراضي زراعي و باغ ها مصوب يک آبان ماه ????،فعل تغييرکاربري غيرمجاز جرم انگاري شده و قلع و قمع و پرداخت جزاي نقدي به عنوان مجازات براي مرتکبان در نظر گرفته شده است.
شهبازي  اضافه کرد: متاسفانه برخي از مالکان بعد از تخريب اطلاعي از مجازات قانوني تکرار جرم تغييرکاربري غيرمجاز نداشته و بعد از قلع و قمع بنا، توسط جهاد کشاورزي اقدام به بازسازي ديوار و ايجاد بنا مي کنند که مطابق ماده ? قانون حفظ کاربري به حداکثر جزاي نقدي و حبس از يک تا شش ماه محکوم مي شوند.وي گفت: تکليف مالک بعد از تخريب اين است که زمين را به حالت اول بازگرداند و در صورتي که نياز به اتاق نگهباني داشته باشد و حائز شرايط دريافت مجوز تغييرکاربري باشد، اقدام به ثبت درخواست تغييرکاربري کند.رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي تاکيد کرد: شهروندان قبل ازانجام هرگونه معامله زمين کشاورزي از دارا بودن مجوز بناي احداثي اطمينان حاصل کنند و از خريد املاکي که داراي ساخت و ساز غيرمجاز هستند، خودداري کنند.
وي بيان کرد: مالکان و متصرفان و کشاورزاني هم که قصد ايجاد بنا اعم از اتاق نگهباني و يا طرح کشاورزي و صنعتي و توليدي در زمين کشاورزي را دارند، قبل از هرگونه خريد مصالح و اقدام به ساخت با مراجعه به مديريت هاي جهاد کشاورزي شهرستان مجوز مربوطه را دريافت کنند در غير اين صورت قانون هيچگونه مماشاتي با مرتکبان تغييرکاربري غيرمجاز نخواهد داشت.
صدور سه هزار اخطاريه براي تغيير کاربري غير مجاز اراضي کشاورزي در يک سال گذشته
فرمانده يگان حفاظت اراضي کشاورزي آذربايجان غربي هم گفت: سه هزار اخطاريه براي تغيير کاربري غيرمجاز اراضي کشاورزي در سطح استان در يک سال گذشته صادر شد که بيشترين تعداد آن در اروميه با 2 هزار و 400 مورد بوده است.بهرام تقي زاده افزود: بعد از اروميه، شهرستان بوکان با 169 مورد و خوي با 133 مورد بيشترين و چالدران با سه مورد کمترين ميزان اخطار را در بازه زماني يک ساله به خود اختصاص داده‌اند.
طبق مقررات تغيير کاربري اراضي کشاورزي ممنوع است
رييس کل دادگستري آذربايجان غربي هم در اين باره گفت: طبق مقررات تغيير کاربري اراضي کشاورزي و ساخت و سازهاي غير مجاز در آنها ممنوع است و با متخلفان برخورد مي‌شود.
ناصر عتباتي افزود: تبديل اراضي به ويلاهاي آنچناني و ساخت و سازهاي غير مجاز در اين اراضي همان بلايي را که بر سر درياچه اروميه آورد، بر سر بخش کشاورزي تکرار کرده و با تبعات ناخوشايندي مواجه مي‌کند.
وي اظهار کرد: زمين‌هاي کشاورزي ثروت خدادادي هستند و نبايد تبديل به ويلا، قصر و کاخ شوند چنان که در «کوه سير»، عده‌اي اقدام به کوه خواري مي‌کردند که با آنها برخورد شد.
رييس کل دادگستري آذربايجان غربي ادامه داد: آنچه در اراضي ساخته مي‌شود، تنها خانه باغ کوچک نيست بلکه ويلاهاي آنچناني است که بايد با عاملان آنها طبق قانون برخورد صورت گيرد.آذربايجان غربي 800 هزار تا يک ميليون هکتار اراضي زراعي و کشاورزي قابل کشت دارد ولي افزايش ويلاسازي در اراضي کشاورزي آذربايجان غربي در سال‌هاي اخير روند شتاباني به خود گرفته و صدها هکتار از اراضي کشاورزي به ويلاهاي بزرگ و کوچک تبديل شده‌اند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،کنار هم‌ قرا گرفتن دستگاه‌هاي متولي، دست ياري دادن مردم به جهاد کشاورزي و دادستاني زمينه‌اي فراهم خواهد کرد تا ثروت عظيم اين استان از گزند ويلا سازان و سودجويان در امان بماند در غير اين‌صورت بايد منتظر هر اتفاق ناخوشايندي بود.کوه خواري، تصرف اراضي ملي، تغيير کاربري اراضي کشاورزي،حفر چاههاي غير مجاز و برداشت غير اصولي آب از منابع زيرزميني و ويلا سازي غير قانوني معضلاتي هستند که تهديد جدي براي منابع طبيعي و کشاورزي استان محسوب مي‌شوند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها