عصر آذربایجان

گزارش خبر

6 سد نيمه‌تمام در پيچ و خم اعتبار ماندند

پيشرفت لاک‌پشتي سدسازي در استان زنجان//

1401/02/18

گروه گزارش: سدهاي نيمه کاره استان زنجان همچنان در پيچ و خم دريافت اعتبارات مانده‌اند تا تکميل شده و به مرحله بهربرداري برسند. ضرورت احداث سد با توجه به شرايط آب و هوايي گرم و خشک کشور ايران از اهميت بسياري برخوردار است.

گروه گزارش: سدهاي نيمه کاره استان زنجان همچنان در پيچ و خم دريافت اعتبارات مانده‌اند تا تکميل شده و به مرحله بهربرداري برسند. ضرورت احداث سد با توجه به شرايط آب و هوايي گرم و خشک کشور ايران از اهميت بسياري برخوردار است. 

با توجه به افزايش جمعيت، محدوديت منابع آب شيرين، برداشت‌هاي بي رويه از آب هاي زيرزميني، ايجاد سيلاب‌هاي ويرانگر، تامين آب مورد نياز بخش کشاورزي، صنعت و رونق گردشگري لزوم ساخت سدها را مهم کرده است.
در اين راستا در استان زنجان سدهاي نيمه کاره‌اي وجود دارند که تکميل و راه‌اندازي آن‌ها در جهت ذخيره آب و استفاده از آن‌ها در مصارف شرب حوزه کشاورزي و صنعتي مي تواند گامي موثر در جهت رونق و توسعه استان و جلوگيري از بحران کم آبي با توجه به کاهش نزولات آسماني باشد.
سالانه حجم قابل توجهي از بارش‌ها به دليل نبود سد از منطقه خارج مي‌شود که در صورت تکميل سدهاي نيمه کاره مي توان اين آب‌ها را ذخيره کرد تا در مواقع کاهش نزولات آسماني با بحران کم‌آبي مواجه نشويم.
در اين راستا مصطفي طاهري نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس چندي پيش به خبرنگار تسنيم گفته بود وقتي در سال‌هاي گذشته مسئولان ديگر استان‌ها اعتبارات هنگفتي را براي احداث سدهاي بزرگ براي استان‌هاي خود جذب مي‌کردند، مسئولان وقت زنجان خواب بودند.
 چندين سد نيمه کاره در استان وجود دارند که سال‌ها تکميل آنها در پيج و خم تامين اعتبار سرگردان هستند.حال اين سوال مطرح است که سدهاي نيمه کاره استان چه زماني تکميل و به مرحله آبگيري مي‌رسند.
 در اين راستا اسماعيل افشاري مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان زنجان در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت: سد مراش که جزو مصوبات سفر رئيس جمهور به استان بوده، اين سد براي تامين آب شرب دو شهرستان دندي و ماهنشان و 122 روستاي مسير پيش‌بيني شده است.
وي افزود: مطالبات طرح 158 ميليارد تومان است و اعتبارات دريافتي بعد از سفر رئيس جمهور 18 ميليارد تومان بوده و اعتبارات مندرج در ماده 56 ، که جز مصوبات سفر است 277 ميليارد تومان است که قرار است به اين طرح اختصاص يابد  و اميدواريم با تفاهمات با بانک عامل در اسرع وقت اعتبار مورد نظر جذب شود.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي استان زنجان با بيان اينکه عمليات پي‌ريزي سد مراش انجام شده و به مرحله خاکريزي و احداث بدنه رسيده است و طبق پيش‌بيني‌ها تا دو سال آينده به مرحله آبگيري مي‌رسد بيان کرد: طول خط آب‌رساني 78 کيلومتر و 13 درصد پيشرفت کار دارد و براي کل طرح 616 ميليارد تومان نياز است.
وي به بند  تنظيمي سد ايانلو که جزيي از سد مراش است اشاره کرد و گفت: اين سد با پيشرفت 92 درصد با 95 کيلومتر عمليات خاکبرداري انجام شده و تا سه آماده آينده قابل بهره برداري است.
افشاري به سد بلوبين اشاره کرد و گفت: سد بلوبين در 55 کيلومتري جنوب غربي شهر زنجان واقع شده و در صورت بهره‌برداري از آن، آب شرب و صنعت شهرهاي زرين‌آباد و حلب و 92 روستاي مسير تامين خواهد شد.
وي افزود: عمليات پي‌ريزي سد انجام شده و به مرحله خاکريزي و احداث بدنه رسيده است و طبق پيش‌بيني‌ها تا دو سال آينده به مرحله بهربرداري خواهد رسيد.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي استان زنجان به سد ميرزاخانلو 2 اشاره کرد و گفت: اين سد در شهرستان طارم قرار دارد که ‌بخش اصلي سد به  اتمام رسيده و بخش انتقال آب از سد، در مرحله تکميل شدن است و بعد از سفر  رياست جمهوري 4 ميليارد تومان به آن اختصاص داده شده که براي تامين آب شرب بخش از شهرستان طارم و روستاهاي مسير استفاده خواهد بود.
وي به سد کينه ورز شهرستان ابهر اشاره کرد و گفت: اين سد تامين کننده آب شرب شهرهاي ابهر و خرمدره خواهد بود که فاز نخست آن در آينده نزديک به بهره‌برداري خواهد رسيد و مطالبات اين طرح 5 ميليارد تومان است و 15 ميليارد تومان بعد از سفر رياست جمهوري تامين اعتبار شده است.افشاري به سد مشمپا اشاره کرد و گفت: اين سد جز طرح‌هاي اولويت دار در استان است که بايد تأمين آب آن انجام گيرد زيرا استان زنجان جزء استان‌هايي است که در بحث انتقال آب از دريا به فلات مرکزي که مطرح است به دليل بُعد مسافت جزء آخرين استان‌ها خواهد بود بنابراين سد مشمپا براي تامين آب استان بسيار مهم است‌.
 وي افزود:طبق هدف گذاري‌ها براي افق سال 1425 براي 219 روستاي مسير امکان تامين آب وجود دارد که نزديک به 33 ميليون مترمکعب کمبود آب زنجان و روستاهاي اطراف را تامين خواهد کرد که از اين مقدار بيش از 17 ميليون مترمکعب براي استفاده صنعت خواهد بود.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان به سد تالوار اشاره کرد و گفت: اين سد بين سه استان زنجان، همدان و کردستان قرار دارد  که در شهرستان خدابنده است که براي تکميل نيازمند تامين اعتبار است.
وي افزود: طبق صحبت‌هاي وزير نيرو  و وعده‌هاي داده شده، اگر سدها مشکل جانبي نداشته و فقط مشکل اعتبار داشته باشند مي‌توان با تزريق اعتبار سدها را تکميل کرد و سدهاي استان فقط منتظر جذب اعتبار هستند.
 محسن افشارچي استاندار زنجان نيز پيش از اين در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به بحران کمبود آب گفته بود: بحران آب در استان جدي است و بايد برنامه‌هايي براي جبران آن در نظر گرفته شود که يکي از اين برنامه‌ها تسريع در اجراي طرح سدهاي نيمه تمام استان است.
وي افزود: چند سد کاربردي در استان نيمه کاره به حال خود رها شده و تمام سعي ما اين است تا چند سال آينده اين سدها تکميل و به بهره‌برداري برسد. افشارچي بيان کرد: خوشبختانه بعد از سفر رياست جمهوري اعتبارات خوبي به شرکت آب منطقه‌اي تخصيص يافته و بايد سرعت تکميل سدهاي نيمه کاره زنجان با شتاب بيشتري پيش برود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، با اين تفاسير به علت عدم توجه مسئولان وقت به موضوع آب و کمبود آن هيچ عزم جدي براي تکميل سدهاي نيمه کاره وجود نداشته، با اين حال بايد اميدوار بود با استقرار تيم مديريتي جديد استان و تلاش براي حل مشکلات آب و تزريق اعتبارات بعد از سفر رئيس جمهور به استان اميدوار بود تا چند سال آينده ساخت سدها تکميل شده و به مرحله  بهربرداري برسند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها