عصر آذربایجان

گزارش خبر

چرا هفتمين رييس‌جمهور ايران نشدم

چرا هفتمين رييس‌جمهور ايران نشدم

1401/09/06

گروه تاريخي: علي اکبر ناطق نوري رئيس وقت مجلس و نامزد هفتمين دوره انتخابات رياست جمهوري در کتاب خاطرات خود، نکاتي را درباره اتفاق معروف به»کارناوال عاشورا« و دلايل پيروزي خاتمي در اين انتخابات بيان مي‌کند که در پي مي‌آيد.

گروه تاريخي: علي اکبر ناطق نوري رئيس وقت مجلس و نامزد هفتمين دوره انتخابات رياست جمهوري در کتاب خاطرات خود، نکاتي را درباره اتفاق معروف به»کارناوال عاشورا« و دلايل پيروزي خاتمي در اين انتخابات بيان مي‌کند که در پي مي‌آيد.
 ماجراي کارناوالي که مي‌گفتند عصر عاشورا در شهرک غرب راه افتاده، درست بود. البته اين که در شهرک غرب يا در ديگر خيابان‌ها، يک عده اباحه‌گر و لاابالي با قيافه‌هاي زشت به طرفداري از آقاي خاتمي تبليغ و تظاهرات مي‌کردند يا در ماشين عکس ايشان را مي‌چسباندند، شکي نيست و کسي نمي‌تواند آن را انکار کند. خود من در خيابان صدر تهران آدم‌هايي با قيافه مبتذل ديدم که عکس آقاي خاتمي را به ماشين‌هاي ژيگولشان مي‌زدند که البته اين ربطي به ستاد آقاي خاتمي نداشت.
اين‌ها آدم‌هايي بودند که فکر مي‌کردند اگر آقاي خاتمي بيايد آنها به مطامعشان مي‌رسند و اگر ناطق نوري بيايد مزاحمشان است، بنابراين طبيعي بود که عليه من و به نفع آقاي خاتمي تبليغ کنند. من نبايد بگويم که چرا آقاي خاتمي جلوي آنها را نگرفت. اين افراد مفتضح و مبتذل که به حمايت از ايشان برخاسته بودند، معنايش اين نبود که آقاي خاتمي اينها را تاييد مي‌کند. اصلا اينها هيچ ارتباط منطقي با هم ندارند.
کارناوال عصر عاشورا نه کار من بود نه کار خاتمي
از کارناوال فوق، نه تنها روحم خبر نداشت بلکه به شدت با آن مخالف بودم. در تمام دوره تبليغات، سعي من و دوستان ما اين بود که اگر مي‌خواهيد مثبت کار کنيد درباره ديگران حرف نزنيد. من روي پاي ستاد خود ايستاده‌ام و قايلم که آنها تخلفي نداشته‌اند. به هر حال اصل اين حوادث بود، اما به نظر من، خلط مباحث شده بود و اين که چه کساني رفتند از آنجا فيلمبرداري کردند و بعد اين را بزرگ‌نمايي و کوچک‌نمايي کرده و يک چيزي را تنظيم و نمايش دادند؟ اشکال کار در اين بود که اين فيلم را مونتاژ کرده بودند تا نشان دهند که طرفداران آقاي خاتمي اينها هستند.اين مساله هيچ ربطي به من و ستاد انتخاباتي‌ام نداشت، لذا وقتي پيگيري هم کردند هيچ‌کس نيامد به من بگويد که اينها از طرفداران شما بودند. اين کار يک عده‌اي بود که بعد هم آنها را بازخواست کردند و اين که سرنوشت آنها چه شد نمي‌دانم، بنابراين اصل قصه ممکن بود اتفاق بيفتد و از طرفي يک عده لاابالي هم به عنوان تبليغات بيرون آمده باشند ولي اين ربطي به آقاي خاتمي نداشت.
حمايت فلاحيان به ضررم تمام شد
مورد ديگر اين بود که وزير اطلاعات آقاي علي فلاحيان هم در اين دوره خيلي صريح وارد ميدان شد و به نفع من سخنراني کرد. تقيه هم نمي‌کرد و رک و پوست کنده مثل خود من حرف مي‌زد. روزي که من در مسجد اعظم و در جمع طلاب و فضلا سخنراني داشتم، آقاي فلاحيان و محسن قرائتي هم در آن روز سخنراني داشتند. آقاي فلاحيان در آنجا گفت: من به عنوان مسئول امنيت کشور تشخيصم اين است که اگر فلاني (ناطق نوري) رئيس جمهوري شود به صلاح امنيت کشور است و غير از اين را هم صلاح نمي‌بينم و به ضرر امنيت کشور است.
اين گفته فلاحيان دو بعد داشت: يکي اين که آقاي فلاحيان به عنوان يک شخصيت حقيقي که يک شخصيت حقوقي را هم به دنبال دارد خودش چيزي را تشخيص داده و اعلام هم کرده است، اما روي ديگر سکه به ضرر من تمام شد و آن اين بود که احساس شد وزارت اطلاعات از من حمايت مي‌کند؛ بنابراين مردم مقاومت کردند. مردم وقتي ببينند دستگاه‌هايي که احتمالا به آنها مي‌شود دستگاه امنيتي گفت از من حمايت مي‌کنند در برابرش موضع مي‌گيرند و مي‌گويند اتفاقا ما مي‌خواهيم مخالف اين عمل کنيم.اين تشخيص و نظر فردي آقاي فلاحيان بود و واقعا هر چه هم با او صحبت کرديم، نپذيرفت. ايشان مي‌گفت: تشخيص داده‌ام و احساس تکليف شرعي کرده‌ام و بايد بيايم و بگويم.البته بيشتر بدنه وزارت اطلاعات اين طور نبود. همين موضع‌گيري‌هاي وزير براي آنها حساسيت ايجاد کرده بود؛ بنابراين به اين صورت نبود که وزارت اطلاعات و همه ابزار و امکانات وزارت در خدمت من و ستادهاي انتخاباتي من باشد. فقط شخص وزير و در نهايت يکي دو نفر از معاونان وزارت با من بود که يکي از آنها آقاي [مصطفي]پورمحمدي بود.
سيد بودن، يکي از برگ‌هاي برنده خاتمي
از جمله عوامل ديگر موفقيت آقاي خاتمي، سيادت ايشان بود. يکي از دوستان مي‌گفت: در يکي از شهرستان‌ها براي شما تبليغ مي‌کرديم که يک شخصي آمد و با لهجه محلي گفت: تو جواب اين سيد را در روز قيامت چه خواهي داد؟
گفتم: خوب، آقاي سيدرضازواره اي [يکي ديگر از نامزدها] هم سيد است.آن شخص گفت: سيدي او معلوم نيست، يعني عمامه سياه ندارد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،بنابراين احترام مردم به سادات يک برگ برنده بود. اتفاقا خيلي هم روي آن کار کردند و مي‌گفتند اگر هيچي نباشد اولاد پيغمبر (ص) که است و دل پيغمبر را نبايد شکست.
منبع: خاطرات علي اکبر ناطق نوري، جلد دوم، مرکز نشر اسناد انقلاب اسلامي
پ.ن: کارناوال عاشورا: کارناوالي بود که عصر روز عاشورا چند روز مانده به برگزاري هفتمين انتخابات رياست جمهوري ايران در سال 1376 در تهران راه افتاد. افراد شرکت‌کننده در اين کارناوال در حالي که عکس سيدمحمد خاتمي يکي از نامزدها را در دست داشتند به شادي و پاي‌کوبي پرداختند. فيلم اين کارناوال به سرعت در سراسر کشور پخش شد. انتساب اين فيلم به ستاد خاتمي به سرعت از سوي ستاد اين نامزد انتخابات رد شد. بعد از پيروزي خاتمي، اشخاصي به اتهام ترتيب دادن اين کارناوال مورد پرس و جو قرار گرفتند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها