عصر آذربایجان

گزارش خبر

مکانيسم ايجاد تورم در ايران چيست

مکانيسم ايجاد تورم در ايران چيست

1401/08/01

گروه تحليل: تورم، واژه‌اي که امروزه در اذهان نه تنها ايرانيان بلکه ساکنان اقتصادهاي پيشرفته نيز برجسته است. در ادبيات اقتصادي اولين توصيفي که از اين پديده ارائه مي‌شود، رشد مستمر سطوح قيمت‌ها است که در نهايت با محاسبه ميانگين وزني يک سبد از کالاهاي برگزيده، مقدار آن تعيين مي‌شود.

گروه تحليل: تورم، واژه‌اي که امروزه در اذهان نه تنها ايرانيان بلکه ساکنان اقتصادهاي پيشرفته نيز برجسته است. در ادبيات اقتصادي اولين توصيفي که از اين پديده ارائه مي‌شود، رشد مستمر سطوح قيمت‌ها است که در نهايت با محاسبه ميانگين وزني يک سبد از کالاهاي برگزيده، مقدار آن تعيين مي‌شود.
تورم، اما از منظر ديگر نشانگر نظم مالي دولت، سطح عرضه پول توسط بانک مرکزي و بانک‌هاي تجاري، وضعيت اوراق قرضه دولتي، چشم‌انداز مردم از آينده خود و بسياري از موارد ديگر است که مقدار و تغييرات آن را براي محاسبات اقتصادي و تجاري بسيار راهبردي مي‌سازد.
چرا تورم رخ مي‌دهد؟
ادبيات اقتصادي پيرامون تورم به قدري غني و بررسي شده که شايد يک اقتصاددان در طول عمر کاري خود نتواند آن را به طور کامل پوشش دهد، اما مطالعات اوليه اقتصاد کلان در اين زمينه، علي الخصوص اقتصاددان بزرگ ميلتون فريدمن، اين پديده را اساسا پولي مي‌داند. اين يعني تورم ناشي از عرضه کمتر يا بيشتر از حد لازم پول در يک اقتصاد است. اگر ما هر ريال موجود در چرخه اقتصاد را حامل قدرت خريد بدانيم، در صورتي که مردم تعداد ناکافي از آن داشته باشند در انجام معاملات خود دچار مشکل شده و تمايل آن‌ها براي خريد کالا و خدمات مي‌کاهد و به اين ترتيب برعکس آن نيز مي‌تواند رخ دهد. اضافه عرضه پول موجب افزايش تمايل خريد در مردم و افزايش سطوح قيمت‌ها مي‌شود.
چرا بايد اين عرضه و تقاضا به هم بخورد؟
در جهان امروز، عرضه پول به طور انحصاري در دستان حاکميت هر کشور است و سياستمداران براساس تصميمات و سياست‌هاي گوناگون خود ممکن است ناترازي‌هايي در ترازنامه بانک مرکزي ايجاد کنند. اين بدين معني است که آن‌ها با استقراض بي‌حساب و کتاب در سمت دارايي‌هاي اين نهاد بدهي ايجاد کرده که به موجب آن پول پرقدرت يا پايه پولي براي آن‌ها چاپ و توزيع مي‌گردد. اين پول پس از خرج شدن توسط دولت و ورود به چرخه اقتصاد به واسطه ورود به چرخه بانکي تا چندين برابر مي‌تواند دچار افزايش حجم شود.
مکانيسم ايجاد تورم در ايران چيست؟
کوتاه‌ترين پاسخ چنين است: نفت! اما اگر بخواهيم دقيق‌تر پاسخ دهيم، دولت‌ها در ايران، از قبل وقوع انقلاب سال 57 به دليل وجود منابع نفتي و درآمدزايي سرشار آنان همواره به منبع عظيمي از دلار دسترسي داشته‌اند. اين دلارها از دو مسير در اين کشور موجبات تورم را فراهم کرده‌اند: اول اينکه به هنگام افزايش درآمد نفتي، دولت حجم عظيمي دلار به جيب مي‌زند. اين دلارها در اقتصاد ايران قابل خرج نيست. در نتيجه بانک مرکزي را مجبور به خريد آن مي‌کند و فرضا 100 ميليارد تومان در ازاي آن چاپ مي‌شود.
از سمت ديگر، بانک مرکزي همه دلارهاي خريداري شده را به بازار ارز عرضه نمي‌کند و تنها 70 ميليارد تومان ارز مي‌فروشد. در نتيجه به واسطه اين درآمد نفتي، 30 ميليارد تومان به چرخه پولي کشور افزوده مي‌شود.مسير دوم نيز اين است که به هنگام سقوط قيمت نفت در بازارهاي جهاني، درآمد دولت کاهش مي‌يابد. از آن جايي که مخارج دولتي چسبندگي داشته و به راحتي قابل قطع کردن نيست، دولت از بانک مرکزي براي تامين مخارج استقراض مي‌کند. اين بار به جاي 30 ميليارد تومان، 50 ميليارد تومان به چرخه پولي افزوده مي‌شود.در چنين شرايطي است که مشاهده مي‌شود در هر دو حالت رفتاري را از دولت ديده مي‌شود که موجبات تورم مزمن بالا را فراهم مي‌آورد و تا وقتي که از عرضه‌ي بي‌محاباي دلار به بازار ارز کشور جلوگيري نشود، تغييري در اين معادلات رخ نخواهد داد.
مضاف بر اين، وجود نظام بانکي بحران زده در کشور نيز به گسترش تورم دامن مي‌زند. بانک‌هاي کشور به علت پيروي نکردن از اصول بانکداري مدرن، بنگاهداري و ناتواني اقتصاد کشور در خلق ارزش افزوده‌ي کافي، با حجم عظيمي از دارايي‌هاي فريز شده و مطالبات معوق روبه‌رو هستند که آن‌ها را به سمت استقراض ريال از بانک مرکزي سوق مي‌دهد که اين رفتار نيز در نهايت به گسترش حجم ريال در کشور خواهد انجاميد.
تورم، زلزله‌اي که بنيان اقتصاد را فرو مي‌ريزد
پرسش بعدي در اين جا است که چرا اصلا بايد تورم را درمان کرد. در صورتي که اقتصاد يک کشور سالانه 20 درصد تورم مستمر داشته باشد، در صورتي که سطح دستمزد سالانه 25 درصد حداقل رشد کند کسي با اين عدد مشکلي نخواهد داشت.
متاسفانه اين امر تنها رويايي شيرين است. اگر اقتصاد را به مثابه يک زمين فرض کنيم که ساختمان بنگاه‌هاي اقتصادي در آن بنا شده، تورم به مانند زمين لرزه‌اي مداوم است. بي شک ساختمان‌هاي ما هر روز زمين‌لرزه‌هاي يک با دو ريشتري بي‌شماري را برمي‌تابند، اما اگر قرار بر وقوع مستمر زلزه‌هاي پنج يا شش ريشتري باشد، ساختماني در آن زمين باقي نخواهد ماند.
از منظر تخصصي‌تر، تورم باعث کاهش سوددهي پروژه‌ها مي‌شود که تمايل به سرمايه‌گذاري را کم مي‌کند. حاصل اين امر کاهش توليد اقتصاد و رفاه شهروندان است. از سمت ديگر نوعي عدم قطعيت به واسطه‌ي تورم در اقتصاد ايجاد مي‌شود که اين نيز تمايل به فعاليت‌هاي اقتصادي را کم مي‌کند. از آن جايي که تورم در کالاها به طور همزمان رخ نمي‌دهد، سفته‌بازي شديدي در آن اقتصاد شکل خواهد گرفت که ضربه ديگري بر توليد اقتصادي است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تجارت نيوز،به دليل تورم، شکاف فقير و غني رشد مي‌کند و فقرا شديدا فقير خواهند شد. از اين رو شايد بتوان گفت تورم سايه شيطان بر يک اقتصاد است، سايه‌اي که بايستي پيش از ايجاد و گسترش بحران، سنگيني آن را از سر اقتصاد برداشت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها