عصر آذربایجان

گزارش خبر

حداقل دستمزد کارگران دوباره بالا مي‌رود

حداقل دستمزد کارگران دوباره بالا مي‌رود

1402/06/26

گروه تحليل: در حالي که نمايندگان کارگران در شوراي عالي کار، خواستار بازنگري دستمزد بر اساس نرخ تورم و هزينه معيشت هستند، مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي نيز خواستار بازنگري در ساختار تعيين دستمزد در ايران شد.

زهرا علي‌اکبري

گروه تحليل:  در حالي که نمايندگان کارگران در شوراي عالي کار، خواستار بازنگري دستمزد بر اساس نرخ تورم و هزينه معيشت هستند، مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي نيز خواستار بازنگري در ساختار تعيين دستمزد در ايران شد.
نمايندگان کارگران به استناد ماده 41 قانون کار درخواست بازنگري در حداقل دستمزد را به شوراي عالي کار ارسال کرده‌اند.افزايش نرخ تورم عقب‌ماندگي حقوق و دستمزد از هزينه‌هاي زندگي را افزايش داده است. پيش از اين نيز بحث‌هايي در خصوص بازنگري حداقل دستمزد در نيمه دوم سال مطرح بود به طوري که رئيس فراکسيون کارگري مجلس اعلام کرده؛ دولت در حال ارسال لايحه‌اي است که براي کارکنان و بازنشستگان در راستاي همسان‌سازي، 20 درصد افزايش حقوق را براي نيمه دوم سال اعمال کند. در صورت اجرايي شدن اين موضوع اين براي دومين بار در دولت رييسي خواهد بود که حقوق کارمندان و بازنشستگان در نيمه دوم سال افزايش يابد.
علي بابايي‌کارنامي در حالي اين خبر را اعلام کرد که معتقد بود به طور طبيعي اين افزايش براي کارگران هم بايد اتفاق بيفتد که منوط به تشکيل جلسه شوراي عالي کار است.
استدلال کساني که موافق افزايش 27 درصدي حقوق و دستمزدها بودند اين بود که دولت مي‌تواند تورم را کنترل کند؛ اما الان 5 ماه از سال گذشته است و تورم به آن نقطه اي که خصوصا در کالاهاي اساسي مردم، کنترل نشده و افزايش هم يافته است و آنهايي که مدعي بودند افزايش حقوق کارگران، تورم را هم افزايش مي‌دهد امروز بايد پاسخگوي وضعيت جامعه و معيشت کارگران باشند.
طبق گفته رئيس فراکسيون کارگري مجلس، براي اينکه اوضاع مسايل امنيت شغلي، بازنشستگي و حوادث ناشي از کار کارگران و … تحت کنترل باشد، شوراي عالي کار موظف است ماهانه پيشنهادها را بررسي کند، اما سالي يکبار هم جلسه‌اي ندارند که تخلف است.
وي مي‌گويد: »زماني که در مورد حقوق و دستمزد کارگران تصميم‌گيري مي‌شد، اين بحث مطرح بود که افزايش 27 درصدي حقوق، جوابگوي تورم و معيشت جامعه نيست و حتي طبق آمارهاي رسمي سبد معيشتي کارگران و کارمندان هيچ تناسبي با تورم فعلي کشور ندارد و دولت بايد به فکر معيشت جامعه خصوصا اقشار ضعيف باشد. از وزير کار درخواست شده جلسه شوراي عالي کار را برگزار کند و قطعا در آن جلسه، بحث افزايش دستمزد و حقوق کارگران در نيمه دوم سال هم مورد بررسي قرار خواهد گرفت.«
وي معتقد است به طور طبيعي اين افزايش براي کارگران هم بايد اتفاق بيفتد که منوط به تشکيل جلسه شوراي عالي کار است و وزير بايد با تشکيل جلسه موافقت کند.علي خدايي (عضو کارگري شورايعالي کار) در ارتباط با احتمال ترميم مزد 1402 گفت: در اين مدت، نمايندگان کارگري پيگير درخواست خود مبني بر ترميم مزد بوده‌اند و دوبار نامه مکتوب به وزارت کار داده‌اند. در آخرين نشست شورايعالي کار –در ماه گذشته- وزير کار پذيرفت که ترميم مزد کارگران در دستور کار نشست بعدي شورايعالي کار قرار بگيرد؛ در يک مصاحبه هم اين موضوع را تلويحا پذيرفت.
وي افزود: پذيرش تلويحي موضوع به معناي موافقت دولت با افزايش دستمزد نيست؛ مساله اين است که موضوع ترميم مزد در دستور کار جسله‌ي آتي شورايعالي کار قرار خواهد گرفت، نشستي که احتمالاً هفته آخر شهريورماه برگزار مي‌شود.
مرکز پژوهش‌هاي مجلس چه مي‌گويد؟
بر اساس قوانين مصوب تعيين دستمزد در ايران سه رکن دارد . اتحاديه‌هاي کارگري، کارفرمايي و دولت. ساختار کنوني تعيين دستمزد بر اساس ماده 167 قانون کار، مبتني بر چارچوب چانه‌زني سه جانبه اين سه رکن است و از آن جايي که مکانيزم قاعده مشخصي براي تعيين دستمزد در اين ساختار وجود ندارد در انتهاي هر سال زمان بسيار زيادي براي چانه زني صرف مي‌شود و در نهايت به سختي اتفاق نظر حاصل مي‌شود.در اين گزارش اين نکته تاييد شده است که دستمزد کاگران هزينه زندگي آنها را پوشش نمي‌دهد. به عنوان مثال در سال 1399 حداقل دستمزد تعيين شده 64 درصد هزينه‌هاي زندگي را در فروردين پوشش مي‌دهد اما با رشد تورم اين سهم در اسفندماه همان سال به 38 درصد مي‌رسد از اين روست که کارگران خواستار بازنگري در دستمزد تعييني در نيمه دوم سال هستند.
مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در گزارش خود تاکيد کرده است دولت که ضلع مهم تصميم‌گيري براي حدقل دستمزد است، چارچوب و جهت‌گيري مشخصي در خصوص تعيين دستمزد ندارد و معمولا نقش ميانجي‌گري و رفع تنش بين اتحاديه کارگري و کارفرمايي را بر عهده دارد لذا امکان حصول اتفاق نظر در ساختار فعلي، دشوار و در برخي سال‌ها ناممکن است. اين در حالي است که دولت به عنوان ارفرماي بزرگ بايد آثار بودجه‌اي افزايش حداقل مزد را در نظر بگيرد و علاوه بر اين به دليل عدم تحميل حس تبعيض بين بخش خصوصي و دولتي لازم است دولت ساليانه تلاش کند تا بين ميزان رشد حقوق و دستمزد کارگران دولتي و کارگران بخش خصوصي تناسب را رعايت نمايد.
ب گزارش عصر آذربايجان به نقل ازخبرآنلاين، تمام موارد مستلزم آن است که در ابتدا دولت خود الگوي مشخصي در حوزه تعيين دستمزد داشته باشد و ساختار تعيين دستمزد بازنگري شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها