عصر آذربایجان

گزارش خبر

سايه سنگين حواشي مجازي بر درياچه اروميه

سايه سنگين حواشي مجازي بر درياچه اروميه

1402/10/18

گروه گزارش: درياچه اروميه که به لحاظ آبي و زيست محيطي در شرايط بسيار سخت، نگران کننده و بغرنجي قرار دارد، در روزهاي گذشته علاوه بر اين مشکلات، زير شديدترين هجمه هاي خبري در فضاي مجازي قرار گرفته و حواشي موجود سايه سنگيني بر اصل داستان انداخته است.

گروه گزارش: درياچه اروميه که به لحاظ آبي و زيست محيطي در شرايط بسيار سخت، نگران کننده و بغرنجي قرار دارد، در روزهاي گذشته علاوه بر اين مشکلات، زير شديدترين هجمه هاي خبري در فضاي مجازي قرار گرفته و حواشي موجود سايه سنگيني بر اصل داستان انداخته است.  
در حالي که درياچه اروميه در زمان حاضر به علت شرايط آب و هوايي، تغييرات اقليمي، کاهش بارش و کم آبي جهاني که ايران و خطه آذربايجان نيز از اين قاعده مستثني نيست، بدترين وضع را تجربه مي کند شاهد ظهور و بروز مسايل مختلف، سوء استفاده ها و ايجاد انواع حواشي پيرامون اين درياچه هستيم.
استخراج ماده راهبردي ليتيوم، (Li) احتمال عمدي بودن روند خشک شدن و حضور شرکت هاي چيني در بستر و استفاده از فناورهايي براي ابرزدايي از آسمان اطراف درياچه اروميه از جمله شايعات بسيار گسترده اي است که شبکه هاي مختلف اجتماعي در فضاي مجازي در وسعت بسيار زياد به آن پرداخته اند و عدم شفاف سازي و اطلاع رساني دقيق و درست نهادهاي مسئول زمينه براي فعاليت و توسعه اين شائبه ها در استان هاي شمال غرب را بيش از پيش فراهم کرده است.
بر همين اساس بنا به مسئوليت اجتماعي و رسانه اي خود گزارش ميداني از بستر درياچه اروميه و نحوه حضور، فعاليت و استخراج مواد معدني تهيه کرده ايم که شفاف سازي مديران حفاظت محيط زيست استان هاي آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي درباره تمام شايعات و واقعيات موجود اين درياچه را به همراه دارد.
با وجود اينکه در فضاي مجازي بر محرمانه و امنيتي بودن استحصال مواد معدني از بستر درياچه اروميه تاکيد شده است، اما مشاهدات عيني نشان دهنده شفاف بودن تمام فعاليت ها در اين زمينه است، به طوري که در فاصله چند کيلومتري از محل پل درياچه، کاميون ها در حال بارگيري نمک هاي انباشته در بستر درياچه و در ميان ديدگان مردم و خودروهاي عبوري در حال انتقال مواد به مقصدهاي مشخص بودند.
موضوع مطرح شده در فضاي مجازي مبني بر استحصال عنصر ليتيوم (Li) در درياچه اروميه به هيچ عنوان واقعيت ندارد
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي در اين خصوص ، با بيان اينکه تمام مراحل تقاضا و صدور مجوزهاي لازم براي استخراج مواد معدني از درياچه اروميه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با نظارت کامل و مستمر اين مجموعه انجام مي شود، اعلام کرد: اکنون به جز نمک هيچ ماده معدني از بستر درياچه استحصال نمي شود و موضوع مطرح شده در فضاي مجازي مبني بر استحصال عنصر ليتيوم (Li) در اين محل به هيچ عنوان واقعيت ندارد و کذب است.شهنام اشتري با ابراز تاسف از اينکه در هفته هاي گذشته مسايل حاشيه اي بر اصل موضوع خشکي درياچه اروميه غلبه داشته است، اظهار کرد: اين درياچه از جمله پارک هاي ملي ايران به شمار مي رود و اين گونه نيست که هر فرد حقيقي و حقوقي بتواند هر اقدامي در اين منطقه انجام دهد و هيچ نهادي هم پيگير موضوع نشود.
حضور شرکت هاي چيني در درياچه اروميه کذب محض است
وي حضور شرکت هاي چيني در درياچه اروميه را از ديگر مطالب کذب عنوان شده در هفته هاي گذشته در فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي برشمرد و يادآورشد: طبق قانون واگذاري پارک هاي ملي ممنوع است و هيچ نهاد و سازماني نمي تواند در اين خصوص کوچکترين اقدامي کند.
اشتري از قُرق کامل اطراف درياچه اروميه توسط ادارات کل حفاظت محيط زيست استان هاي آذربايجان شرقي و غربي خبر داد و اضافه کرد: بر همين مبناتمام فعاليت هاي استحصال نمک و همچنين مصوبات ستاد ملي احياي درياچه به دقت پايش و با حساسيت ويژه اي اين مسايل رصد و کنترل مي شود.
به گفته وي هم اکنون در 69 هزار هکتار از حوزه استحفاظي آذربايجان شرقي حاشيه درياچه اروميه اجازه ورود دام داده نمي شود.
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي نيز با اشاره به اينکه در فضاي مجازي مسايل حاشيه اي مطرح و از بازگو کردن واقعيات موجود خودداري مي شود، گفت: در چنين فضايي انتشار شايعات روز به روز گسترده تر و اصل مسايل زيست محيطي به فراموشي سپرده مي شود.
سعيد شهند نقش رسانه هاي رسمي در انعکاس واقعيات مربوط به مسايل زيست محيطي درياچه اروميه را بسيار مهم خواند و اظهار کرد: بايد تمام رسانه ها در بازتاب اخبار مربوطه انصاف را رعايت کرده و طبق اصول علمي و عملي و آنچه در بستر درياچه روي مي دهد، قلم فرسايي کنند.
وي با تاکيد بر اينکه در زمان حاضر به جز نمک، ماده و عنصري از بستر درياچه اروميه برداشت نمي شود، ادامه داد: اکنون تعداد پنج شرکت پيمانکاري در مناطق »آق گنبد«، »آق زيارت« و »انگنه« مشغول استحصال نمک هستند که داراي مجوزهاي رسمي و قانوني از وزارت صنعت، معدن و تجارت با استعلام از سازمان حفاظت محيط زيست هستند.
شهند مجموع مساحت تحت فعاليت شرکت هاي پيمانکاري استحصال نمک در بستر درياچه اروميه را 20 هکتار با عمق 40 سانتي متر اعلام و اظهار کرد: انتشار اخباري مبني بر وجود عنصر ليتيوم در بستر درياچه به هيچ عنوان صحت ندارد و تنها ماده معدني استخراجي در اين مکان نمک است.
وي جوامع محلي، راهدارخانه ها، شهرداري ها، کارخانه کاوه سوداي مراغه و شهرک شماره 2 صنعتي اروميه را از مهمترين و بزرگترين استفاده کنندگان نمک درياچه اروميه بيان کرد و افزود: تاکنون هيچ شرکت خارجي در اين محل فعاليت نداشته و تقاضايي نيز در اين خصوص اعلام نشده است.
مجموع ذخاير معدني نمک در درياچه اروميه را 6.7 ميليارد تن است
شهند مجموع ذخاير معدني نمک در درياچه اروميه را 6.7 ميليارد تن و وسعت بستر درياچه را 540 هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: اين درياچه به عنوان پارک ملي در سازمان حفاطت محيط زيست ثبت شده است.
وي با تاکيد بر اينکه هيچ گونه مساله پشت پرده اي در خصوص برداشت هاي مواد معدني نمک در درياچه اروميه وجود ندارد، يادآور شد: انتشار اخباري از وجود ليتيوم يا حضور شرکت هاي چيني در منطقه جزو مصاديق بارز نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومي به شمار مي رود.
شهند تغييرات اقليمي و آب و هوايي را از دلايل اصلي و مهم شرايط کنوني درياچه اروميه عنوان و اضافه کرد: اين تغييرات جهان شمول است و تنها مختص ايران نيست و بسياري از کشورهاي منطقه را نيز شامل مي شود.
به گفته وي ميزان بارش هاي سالجاري در حوضه آبريز درياچه اروميه 2 درصد نسبت به پارسال کاهش يافته است.
يکي از پيمانکاران فعال در بستر درياچه اروميه نيز ، اظهار کرد: مدت 10 سال است که در اين مکان اقدام به استحصال ماده معدني نمک مي کنيم و هيچ مشکلي نيز در اين زمينه مشاهده نکرده ايم.
اصغر ناصري هرگونه وجود يا مشاهده عناصر طبيعي به غير از نمک در بستر درياچه اروميه را نادرست خواند و گفت: در اين سال هاي فعاليت خود به هيچ عنوان با چنين مسايلي مواجه نشده است و تمام نمک هاي استحصالي به طور مستقيم به کارخانه کاوه سودا انتقال داده مي شود.
وي درباره نحوه برداشت نمک از بستر درياچه اروميه، اظهار کرد: نمک خيس درياچه پس از جمع آوري و انباشت در مکان تعيين شده، به مدت 48 ساعت انبار مي شود تا پس از خشک شدن بلافاصله در کاميون ها بارگيري شده و به محل کارخانه منتقل شود.
ناصري متوسط مصرف روزانه نمک در کارخانه کاوه سوداي مراغه را يکهزار و 500 تا 2 هزار تن اعلام کرد و گفت: اين مواد به عنوان خوراک اصلي کارخانه به شمار مي رود که در آن بيش از 5 هزار نفر اشتغال دارند.
وي با بيان اينکه مجوزهاي لازم براي برداشت نمک را از سامانه صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي اخذ کرده است، اضافه کرد: اين مجوزها کوتاه مدت است و هر 2 ماه يک بار با درخواست شرکت پيمانکاري و بررسي تمام جوانب موضوع از سوي نهادهاي مربوطه تمديد مي شود.
ناصري با بيان اينکه براي برداشت نمک تعداد 30 تا 40 نفر با شرکت پيمانکاري همکاري دارند، اشتغال غير مستقيم آن را بيش از 40 نفر اعلام کرد.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، حوضه آبريز درياچه اروميه با مساحت 51 هزار و 876 کيلومترمربع يکي از 6 حوضه آبريز اصلي کشور است که روند خشکيدن و کاهش تراز آبي آن از اواخر دهه 70 آغاز شده و سالانه ارتفاع آن حدود 40 سانتي متر کاهش يافته است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها