عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازگشت درآمدهاي مازاد مالياتي به استان ضامن توسعه زنجان

بازگشت درآمدهاي مازاد مالياتي به استان ضامن توسعه زنجان

1402/11/29

گروه اقتصادي: استان زنجان در چند سال گذشته در تحقق درآمدهاي مالياتي در کشور عملکرد مطلوبي داشته، با اين حال سهم استان از بازگشت درآمدهاي مازاد مالياتي کمتر از انتظار بوده است.

گروه اقتصادي:   استان زنجان در چند سال گذشته در تحقق درآمدهاي مالياتي در کشور عملکرد مطلوبي داشته، با اين حال سهم استان از بازگشت درآمدهاي مازاد مالياتي کمتر از انتظار بوده است.   کشورهاي مختلف براي تامين بودجه و گردش چرخ هاي اقتصاد، برخي از فعاليت ها و کسب و کارها را مشمول پرداخت ماليات کرده و بودجه به دست آمده را براي آباداني و توسعه کشور هزينه مي کنند از اين رو مي توان به ضرورت پرداخت ماليات و نقش آن در توسعه و ارتقاي خدمات رساني در جامعه پي برد.
در چند سال اخير به واسطه تغيير ريل اقتصادي کشور، ماليات به موضوع مهمي تبديل شده و با پر رنگ شدن نقش ماليات در تامين درآمدها، حساسيت ها به مسائلي از جمله نحوه محاسبه ها، فرارهاي مالياتي و ميزان تحقق درآمدها نيز افزايش يافته است.
جمعيت و مساحت استان زنجان 1.2 درصد کل کشور است با اين حال ?.? درصد ماليات کشور در استان زنجان وصول مي شود.
بيش از 95 درصد از درآمدهاي استان از طريق ماليات تامين مي شود و اگر بخواهيم کشور را فقط از راه درآمدهاي مالياتي اداره کنيم مستلزم مشارکت مردم در پرداخت ماليات است و اين امر با ارتقاي فرهنگ مالياتي و اطلاع رساني به موقع از هزينه کرد اعتبارات ارزش افزوده براي شهروندان ميسر مي شود.
رصد فرارهاي مالياتي، گام مهم در تحقق عدالت
مديرکل امور مالياتي استان زنجان در اين باره، گفت: درخصوص فرارهاي مالياتي که با ترفندهاي مختلف انجام مي‌شود کوتاه نمي‌آييم و سعي ما اين است حق و حقوق دولت و بيت المال را از افرادي که توانايي دارند، بگيريم.
فيروز شکوري از فعاليت گروه مبارزه با پولشويي و سامانه سوت زني تخلفات مالياتي در استان خبر داد و افزود: گزارش‌هاي ثبت شده در اين سامانه با دقت پيگيري و رسيدگي مي شود و در پرونده مالياتي افراد نيز ثبت خواهد شد.
شکوري گفت: سال گذشته از محل رصد فرارهاي مالياتي در استان زنجان بالغ بر پنج هزار ميليارد ريال برگه تشخيص ماليات صادر کرديم.
مديرکل امور مالياتي استان زنجان گفت: در زمان حاضر چند پرونده از صنف هاي مختلف مثل پزشکان و ساير اصناف در خصوص فرارهاي مالياتي در محاکم قضايي استان در جريان است.وي با بيان اينکه دولت مصمم است تا قانون پايانه هاي فروشگاهي را که از مهرماه 98 تصويب شده اجرا کند، خاطرنشان کرد: اگر اين قانون اجرايي شود، مشکلاتي که در جامعه هست رفع، و عدالت مالياتي محقق مي شود.
شکوري با بيان اينکه سهم درآمدهاي مالياتي در تامين منابع بودجه 748 همت است، گفت: سهم استان در سال جاري در تامين درآمدهاي مالياتي 92 هزار ميليارد ريال است.مديرکل امور مالياتي استان زنجان با اينکه 65 هزار واحد صنفي استان سهمي اندکي از تامين درآمدهاي مالياتي در استان دارند، افزود: از مجموع 92 هزار درآمد پيش بيني شده براي استان در 10 ماهه امسال فقط پنج هزار ميليارد ريال از واحدهاي صنفي ماليات اخذ شد.اين مسوول اظهار کرد: اکثر شرکت هاي فعال در استان، مالياتشان را در استان واريز مي کنند و البته اين منابع به خزانه واريز مي شود.
شکوري گفت: سال گذشته از 58 هزار صنف استان سه هزار و 260 ميليارد ريال ماليات وصول شده که اين ميزان کمتر از چهار درصد کل ماليات وصولي بوده است، يعني فقط چهار درصد از درآمدهاي پيش بيني شده مالياتي زنجان از واحدهاي صنفي تامين شده است.
وي اظهار کرد: تمام مالياتي که از سوي صنوف، واحدهاي توليدي و خدمات و همه موديان پرداخت مي شود به جامعه باز مي گردد و صرف عمران و آباداني آن مي شود.شکوري افزود: سال گذشته نيز 16 هزار ميليارد ريال از سوي امور مالياتي به شهرداري ها و دهياري هاي استان پرداخت و چهار هزار ميليارد ريال نيز بابت يک درصد بهداشت به خزانه واريز شد.وي به لزوم جا انداختن فرهنگ مالياتي تاکيد کرد و افزود: وقتي ماليات در جامعه نهادينه شود، اين موضوع پاسخگويي نهادهاي اجرايي را در هزينه کرد منابع، افزايش مي دهد.لزوم افزايش ميزان برگشت درآمدهاي مالياتي به استان معاون هماهنگي برنامه‌ و بودجه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان زنجان گفت: از 12 هزار و 360 ميليارد ريال درآمد مازاد مالياتي استان فقط حدود 450 هزار ميليارد ريال آن به استان برگشت خورد.خليل قاسملو افزود: مدلي که در سال گذشته اجرا شد اين بود که به محاسبه مازاد درآمد به صورت کشوري نگاه مي شد ولي امسال طبق بخشنامه رييس سازمان برنامه و بودجه کشور، برگشت مازاد درآمد به استان ها نسبت به گذشته سهلتر خواهد شد.
وي با بيان اينکه بودجه استان شامل دو بخش مختلف استاني و اعتبارات ملي است، گفت: بخش اول که مشمول بودجه استاني است و در حوزه وظيفه سازمان مديريت و برنامه ريزي استان قرار دارد شامل منابع و مصارف است.
قاسملو ادامه داد: در سال 1401 منابعي که براي استان پيش بيني شد يعني از آن طريق بايد کسب درآمد مي کرديم 63 هزار و 740 ميليارد ريال بود که از اين مبلغ 58 هزار ميليارد ريال درآمد مالياتي بود.
وي گفت: اگر عملکرد سال گذشته را بسنجيم، 72 هزار و 650 ميليارد ريال از اين هدفگذاري کلي در استان محقق شد که استان در اين زمينه 114 درصد رشد عملکرد داشت که در داخل اين عملکرد، درآمد مالياتي 118 درصد محقق شد و در مجموع 97 درصد درآمدهاي استان از محل ماليات بود.
انتقال پرونده هاي مالياتي واحدهاي توليدي بزرگ به استان
استاندار زنجان گفت: افزايش وصول و درآمدهاي مالياتي در زنجان ناشي از انتقال پرونده موديان بزرگ و جديد به استان است.
محسن افشارچي به انتقال پرونده هاي مالياتي شرکت ها و واحدهاي توليدي بزرگ به استان اشاره کرد و گفت: پيگيري سهم واحدهاي بزرگ از درآمد مالياتي استان افزايش قابل توجهي را در پي داشته است.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، وي با بيان اينکه مهمترين تبليغ براي گسترش فرهنگ مالياتي، مشاهده آثار آن در زندگي روزمره مردم است، اظهار کرد: اقدمات انجام شده در حوزه عمران شهري و روستايي موجب ارتقاي رضايتمندي و افزايش سرمايه اجتماعي است.استاندار زنجان به لزوم تمرکززدايي در هزينه کرد درآمدهاي مالياتي اشاره کرد و گفت: تعهد وصول ماليات در استان ها انجام مي شود ولي در بازگشت درآمدهاي مازاد مالياتي تفسيرهايي صورت مي گيرد که به نفع استان ها تمام نمي شود و بايد براي اين موضوع تدبير شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها