عصر آذربایجان

گزارش خبر

آذربايجان‌غربي در نقطه طلايي توسعه تجارت با جمهوري آذربايجان

آذربايجان‌غربي در نقطه طلايي توسعه تجارت با جمهوري آذربايجان

1400/12/08

گروه گزارش: استان آذربايجان غربي به علت هم مرزي با سه کشور از جمله نخجوان که بخشي از خاک جمهوري آذربايجان است، در حال حاضر و با تدابير دولت سيزدهم، در نقطه طلايي توسعه تجارت با اين کشور قرار دارد که مي‌توان از اين فرصت در راستاي ايجاد رابطه اقتصادي برد – برد براي 2 طرف استفاده کرد. آذربايجان غربي استاني مرزي با 967 کيلومتر مرز مشترک با سه کشور است که همه مرز ايران با ترکيه به طول 550 کيلومتر، بخش اعظم مرز ايران با منطقه شمال عراق به طول بيش از 250 کيلومتر و بخش وسيعي از مرز ايران با جمهوري خودمختار نخجوان به طول حدود 160 کيلومتر در اين استان واقع شده است.

گروه گزارش: استان آذربايجان غربي به علت هم مرزي با سه کشور از جمله نخجوان که بخشي از خاک جمهوري آذربايجان است، در حال حاضر و با تدابير دولت سيزدهم، در نقطه طلايي توسعه تجارت با اين کشور قرار دارد که مي‌توان از اين فرصت در راستاي ايجاد رابطه اقتصادي برد – برد براي 2 طرف استفاده کرد.  آذربايجان غربي استاني مرزي با 967 کيلومتر مرز مشترک با سه کشور است که همه مرز ايران با ترکيه به طول 550 کيلومتر، بخش اعظم مرز ايران با منطقه شمال عراق به طول بيش از 250 کيلومتر و بخش وسيعي از مرز ايران با جمهوري خودمختار نخجوان به طول حدود 160 کيلومتر در اين استان واقع شده است.
برخلاف توجه ويژه اي که به حوزه هاي تجاري شامل واردات، صادرات و ترانزيت با ترکيه و شمال عراق در سال هاي گذشته معطوف شده و در آن حوزه نيز تا حدود زيادي، موفقيت قابل توجهي به دست نيامده است، درخصوص منطقه نخجوان و حتي خود کشور جمهوري آذربايجان اقدام قابل توجهي به ويژه در حوزه صادراتي صورت نگرفته است.
با روي کارآمدن دولت سيزدهم و توجه ويژه به ارتباط با همسايگان از جمله در حوزه اقتصادي و تجاري، اهتمام بيشتري براي توسعه روابط با ترکيه، عراق و جمهوري آذربايجان در استان آذربايجان غربي ايجاد شد و مقام عالي استان نيز در اين خصوص از همه ظرفيت ها براي افزايش تعامل و همکاري متقابل بهره برده است.
وجود يکي از 2 مرز رسمي کشورمان با نخجوان در آذربايجان غربي و در منطقه پلدشت در شمال استان، ظرفيتي قابل توجه براي توسعه مراودات اقتصادي با اين منطقه و حتي جمهوري آذربايجان است که بايد از اين ظرفيت بهره برد؛ اين مرز رسمي در اواخر دهه 1380 با حضور رييس جمهوري آذربايجان و معاون اول رييس جمهوري وقت ايران به بهره برداري رسيد و هم اکنون نيز يکي از مرزهاي پنجگانه رسمي موجود در آذربايجان غربي است.
سفر حدود دو ماه قبل استاندار اربيل عراق در نخستين هفته هاي پس از معرفي استاندار آذربايجان غربي به اين استان و امضاي تفاهم نامه مفصل در راستاي ارتقاي همکاري از جمله نخستين کارهايي بود که انجام شد و بسيار مورد استقبال فعالان اقتصادي 2 استان نيز قرار گرفت.
در ادامه تلاش براي توسعه مراودات و ارتباطات با کشورهاي همسايه، روز گذشته نيز سفير جمهوري آذربايجان در ايران ميهمان استاندار آذربايجان غربي بود که موارد بسيار خوبي براي توسعه روابط به ويژه در حوزه اقتصادي مطرح شد.
مانعي در مسير توسعه روابط آذربايجان غربي و جمهوري آذربايجان وجود ندارد
استاندار آذربايجان غربي در ديدار با سفير جمهوري آذربايجان در ايران، گفت که هيچ مانعي بر سر راه توسعه روابط اين استان با جمهوري آذربايجان وجود ندارد و ما با همه توان خواستار ارتقاي روابط با اين کشور هستيم.
محمدصادق معتمديان افزود: ظرفيت هاي بسياري در آذربايجان غربي وجود دارد که مي توان با استفاده از آنها، زمينه ارتقاي روابط اقتصادي را فراهم کرد.
وي با اشاره به توجه ويژه دولت سيزدهم به موضوع ارتباط با همسايه ها و ارتقاي روابط درهمه زمينه ها با کشورهاي همسايه از جمله جمهوري آذربايجان، اضافه کرد: در حال حاضر ارتباط بسيار خوبي بين آذربايجان غربي و نخجوان وجود دارد که اميدواريم اين روند در ارتباط با باکو نيز ايجاد شود.
استاندار آذربايجان غربي با بيان اينکه در شرايط کرونايي، يکي از معدود مرزهايي که بسته نشد، مرز ايران با جمهوري آذربايجان بود، اظهار کرد: اين امر نشان دهنده اهميت روابط سياسي و اقتصادي بين 2 کشور است.
معتمديان، آذربايجان غربي را شاهراهي در مسير کريدورهاي بين المللي و داراي سه فرودگاه با ظرفيت قابل توجه مسافري و باري عنوان کرد و ادامه داد: وجود 9 گمرک، پنج پايانه مرزي، ظرفيت هاي معدني، کشاورزي، صنعتي به ويژه صنايع تبديلي و توان قابل توجه در حوزه گردشگري با استفاده از ظرفيت آثار تاريخي و طبيعي، اين استان را به يکي از استان هاي با ظرفيت بالا در حوزه سرمايه گذاري تبديل کرده است.
وي بيان کرد: يکي از اولويت هاي ما در صدور کالاهاي مختلف به ويژه صنايع تبديلي و کنسانتره ميوه، کشورهاي همسايه است و از همکاري در اين خصوص استقبال مي کنيم.
استاندار آذربايجان غربي از آمادگي اين استان براي مشارکت در بازسازي مناطق آزادشده در جنگ اخير قره باغ خبر داد و گفت: ما با جديت علاقه مند به افزايش ارتباط بين بخش خصوصي استان با جمهوري آذربايجان هستيم.
جمهوري آذربايجان، پذيراي فعالان اقتصادي آذربايجان غربي
سفير جمهوري آذربايجان در ايران نيز در اين ديدار، بازسازي مناطق آزادشده در منطقه قره باغ را زمينه اي براي توسعه همکاري ها با ايران به ويژه آذربايجان غربي عنوان کرد و ادامه داد: همچنين جمهوري آذربايجان در صدد است تا از ظرفيت سرمايه گذاران کشورهاي مختلف براي اجراي طرح هاي گوناگون استفاده کند که در اين باره نيز با همه توان ميزبان سرمايه گذاران ايراني به ويژه از آذربايجان غربي خواهيم بود.
علي عليزاده گفت: در روز 11 مارس (20 اسفند) امسال اجلاسي در کشور آذربايجان با هدف جذب سرمايه گذاران برگزار خواهد شد که اميدواريم سرمايه گذاران آذربايجان غربي هم در آن حضور يابند.
وي، جمهوري آذربايجان را يکي از مقاصد محصولات کشاورزي آذربايجان غربي دانست و افزود: علاوه بر آن، اقلام صادراتي به روسيه از خاک جمهوري آذربايجان مي گذرد که در صدد هستيم تا اين ترانزيت را تسهيل کنيم.
سفير جمهوري آذربايجان در ايران به کمک اين کشور به ترانزيت کالاها به سمت ترکيه از خاک نخجوان تاکيد کرد و ادامه داد: ترددهاي مسافري هوايي در روزهاي آتي با لغو محدوديت هاي کرونايي در اين کشور آغاز مي شود که درصدد هستيم تا تردد زميني را نيز در آينده از سر بگيريم.
عليزاده بيان کرد: در مورد نخجوان نيز از ابتدا مشکلي براي تردد با ايران وجود نداشته و با وجود شيوع کرونا، عبور و مرور برقرار بوده است.
وي افزود: هر فردي که بخواهد از نخجوان به سمت جمهوري آذربايجان برود نيز با تسهيلات ويزايي در فرودگاه نخجوان، اين امکان براي وي فراهم مي‌شود.
ظرفيت آذربايجان‌غربي براي تقويت روابط اقتصادي با جمهوري آذربايجان ويژه است
سفير ايران در جمهوري آذربايجان نيز در اين رابطه چندي پيش در خصوص ظرفيت هاي آذربايجان غربي براي توسعه ارتباطات اقتصادي با اين کشور گفته بود که ظرفيت اين استان براي تقويت روابط اقتصادي و فرهنگي با جمهوري آذربايجان بسيار ويژه است و بايد بيشترين ظرفيت در اين خصوص به‌کارگيري شود.
سيدعباس موسوي با اشاره به اينکه گسترش و تقويت روابط با جمهوري آذربايجان در دستور کار سياست خارجي کشور قرار دارد، افزود: در راستاي تقويت روابط اقتصادي و فرهنگي با کشورهاي همسايه، نگاه ويژه‌اي به کشور جمهوري آذربايجان وجود دارد و بر اين اساس استان‌هاي مرزي نقش مهمي در اين زمينه دارند.
وي با تاکيد بر اينکه اهداف سياسي، امنيتي و تجاري، اقتصاد، فرهنگي و تمدني در هدف‌گذاري روابط با کشورهاي مختلف مدنظر قرار ميگيرد، اضافه کرد: ايران و جمهوري آذربايجان از اشتراکات خوبي برخوردار هستند که توجه به آنها به گسترش و تقويت روابط 2 کشور منجر مي‌شود.
وي با اشاره به ظرفيت‌هاي اقتصادي و فرهنگي آذربايجان غربي بيان کرد: اين استان مي تواند در تقويت روابط ايران و جمهوري آذربايجان نقش کليدي ايفا کند.
سفير ايران در جمهوري آذربايجان ادامه داد: برطرف کردن مسائل و مشکلات تجاري با جمهوري آذربايجان به منظور دستيابي به چشم‌اندازهاي اقتصادي در دستور کار قرار دارد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، آذربايجان غربي در حالي بيش از 6.2 ميليون تن محصولات کشاورزي را توليد مي کند که بسياري از کشورهاي همسايه يا حتي برخي از کشورهاي اروپايي و منطقه قفقاز و عربي، مي توانند بازار خوبي براي اين محصولات کيفي باشند و بايد از اين ظرفيت با استفاده از توان ديپلماسي اقتصادي براي توسعه صادرات بهره برد.
اهتمام ويژه در اين خصوص در دولت سيزدهم و مديران ارشد آذربايجان غربي در اين دوره ديده مي شود؛ امري که تحقق آن مي تواند به توسعه تجاري و افزايش چشمگير صادرات استان منجر شده و فصل نويني در اقتصاد آذربايجان غربي ايجاد کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها