عصر آذربایجان

گزارش خبر

کرونا فروش اینترنتی صنایع‌دستی در استان زنجان را افزایش داد

کرونا فروش اینترنتی صنایع‌دستی در استان زنجان را افزایش داد

1401/03/29

عصر آذربایجان- معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان زنجان از معافیت مالیاتی تولیدکنندگان صنایع‌دستی این استان خبر داد و گفت: تنها مزیت کرونا برای صنایع‌دستی زنجان افزایش فروش اینترنتی بود.

عصر آذربايجان-  معاون صنايع دستي اداره‌کل ميراث فرهنگي استان زنجان از معافيت مالياتي توليدکنندگان صنايع‌دستي اين استان خبر داد و گفت: تنها مزيت کرونا براي صنايع‌دستي زنجان افزايش فروش اينترنتي بود.

الناز خدايي فرد اظهار داشت: در استان زنجان در حال حاضر 10 هزار نفر صنعت‌گر  شناسنامه‌دار مشغول فعاليت هستند.

وي به رشته‌هاي صنايع دستي اشاره کرد و گفت: 65 رشته فعال در حوزه صنايع دستي وجود دارد که بيشتر افراد در استان در 55 رشته فعاليت مي‌کنند که از اين تعداد پنج رشته اصلي مختص و بومي استان زنجان است.

معاون صنايع دستي اداره‌کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان استان بيان کرد: استان زنجان جز پنج استان برتر در حوزه توليد محصولات صنايع دستي در کشور و اولين استان توليد کننده محصولات صنايع دستي فلزي درکشور است و 80 درصد از محصولات مسي کشور در اين استان توليد و عرضه مي‌شود.

وي افزود: رشته‌هاي اصلي در استان مس، چاقو، مليله، چارق، حکاکي سنتي، ساخت زيورآلات سنتي از جمله ساخت رکاب است.

خدايي فرد با اشاره به اين‌که دهه 90، دهه طلايي در حوزه مسگري بود گفت: سه هزار نفر درحوزه مسگري و و يک هزار و 500 نفر در چاقوسازي مشغول به کار هستند.

وي به چالش‌هاي صنايع دستي اشاره و گفت: شيوع ويروس کرونا سبب کم رونق شدن توليد و فروش صنايع دستي شد و همين‌طور از سال 98 گراني مواد اوليه در‌صنايع دستي را با توجه به قيمت نوسانات ارز و تورم ناشي از شرايط اقتصادي شاهد بوديم  که در برخي موارد تا قيمت مواد اوليه تا 10 برابر افزايش پيدا کرد.

معاون صنايع دستي اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان زنجان استان افزود: تلاش ما در دوران کرونا اين بود که کارگاه‌هاي صنايع دستي تعطيل نشوند اما ظرفيت توليدي اين کارگاه‌ها کاهش پيدا کرد و اميدوار هستيم با فروکش کردن کرونا شاهد رونق گرفتن مجدد صنايع دستي باشيم تا به تراز سال 97 برسيم.

وي به تسهيلات ارائه شده به‌ صنعتگران درحوزه صنايع دستي اشاره کرد و گفت: درحدود 15 ميليارد تومان به 700 نفر فعال صنايع دستي در دوران کرونا اختصاص پيدا کرد و در سال 1400 نيز مبلغ 9.5 ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شد.

خدايي‌فرد با بيان اين که سهميه استان زنجان 14 ميليارد تومان بود افزود: از محل تسهيلات تبصره 18 ابلاغي سال 1400 که از دو ماه آخر 1400 نسبت به پرداخت تسهيلات اقدام شده و با توجه به تزريق اعتبار، نزديک به 21 ميليارد تومان براي دريافت تسهيلات، صنعتگران به صندوق کارآفريني اميد معرفي شده‌اند.

وي تصريح کرد: ارائه تسهيلات به مسگري، چاقو سازي، مليله در اولويت است و هر صنعتگري که پروانه توليد از صنايع دستي داشته باشد مي‌تواند اقدام به گرفتن تسهيلات نمايد.

معاون صنايع دستي اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان زنجان استان به متقاضيان دريافت تسهيلات مشاغل خانگي اشاره کرد و گفت: صنعتگران و هنرمنداني که رشته‌هاي آن‌ها جزء رشته‌هاي مشاغل ‌خانگي است و قصد دريافت تسهيلات دارند مي‌توانند با مراجعه به سايت ثبت نام کنند که از نيمه دوم  سال اين تسهيلات پرداخت خواهد شد.

وي به ماليات صنايع دستي اشاره کرد و گفت: توليد صنايع دستي معاف از ماليات است ولي بايد اظهارنامه مالياتي خود را پر کنند و پس از بررسي، ماليات آن‌ها صفر خواهد شد.

خدايي‌‌فرد ابراز داشت: در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالياتي از سوي صنعتگران، مشمول جريمه خواهند شد.

وي تصريح کرد: صنعتگراني که از سازمان صمت مجوز دارند معاف از ماليات نيستند زيرا شامل توليد صنعتي است و دارندگان مجوز از سازمان ميراث فرهنگي وصنايع دستي باشد معاف از ماليات هستند.

معاون صنايع دستي اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان در خصوص مليله گفت: از دهه 50 کارگاه آموزش مليله در شهر زنجان در معاونت صنايع‌دستي فعال است و اساتيد بسياري در آن آموزش ديده‌اند و شهر زنجان در سال 98 به عنوان شهر جهاني مليله معرفي شد و هدف ما برندسازي و معرفي مليله به دنيا بوده و هست.

وي بيان کرد: در سال جاري 20 اثر صنايع دستي موفق به دريافت نشان ملي کيفيت شد، که بيشترين تعداد دريافت کننده نشان اصالت در مليله بوده و همچنين نشان فاخر در جشنواره فجر صنايع دستي که مليله موفق به دريافت نشان شده است با توجه به اين که تعداد توليد کنندگان اين رشته افزايش پيدا کرده و نگاه ويژه به اين رشته را مي‌طلبد و پيگير بازارچه تخصصي مليله هستيم.

خدايي‌‌فرد به بيمه صنعتگران اشاره کرد و گفت: درحال حاضر يک هزار و 300 نفر فعال صنايع‌دستي استان زنجان بيمه هستند و نزديک به 300 صنعتگر نيز درخواست بيمه دارند که در سال 1400، 107 ديگر به بيمه‌شدگان اضافه شده است.

وي به محدوديت صادرات چاقو اشاره کرد و گفت: فقط در سه محصول قمه، قداره و شمشير محدوديت ‌دارد اما صنعتگري که از معاونت صنايع‌دستي مجوز دارد توليد آن بلامانع است و به هيچ عنوان محدوديت و منع قانوني براي توليد و صادرات چاقو وجود ندارد.

اين مسئول در پايان از ضربه‌هاي سنگين دوران کرونا به صنايع دستي زنجان خبر داد و گفت: تنها مزيت کرونا براي صنايع دستي زنجان افزايش فروش اينترنتي بود.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها