عصر آذربایجان

گزارش خبر

مدرس‌هاي پرزرق و برق مجازي

مدرس‌هاي پرزرق و برق مجازي

1402/06/19

گروه فرهنگي: مدرس پيشکسوت موسيقي کودک معتقد است: در فضاي مجازي حساب و کتابي نيست و هر کسي با هر بضاعتي حضور دارد. مردم هم زرق و برق را مي‌بينند و فرزند خود را نزد اين افراد مي‌فرستند.

گروه فرهنگي: مدرس پيشکسوت موسيقي کودک معتقد است: در فضاي مجازي حساب و کتابي نيست و هر کسي با هر بضاعتي حضور دارد. مردم هم زرق و برق را مي‌بينند و فرزند خود را نزد اين افراد مي‌فرستند.
نمي‌توان با اصول من‌درآوردي و طي يک چرخه غلط آن هم بدون آموزش نت، حتي آهنگ »تولدت مبارک« را به درستي ياد داد. گفته مي‌شود، مبحث آموزش موسيقي، مهم‌ترين مقوله در موسيقي است؛ چراکه به هر حال هيچ‌کسي به طور مادرزادي موسيقيدان نيست و بايد نزد اساتيد کاربلد آموزش ديد تا در آينده بتوان به نتيجه رسيد. با اين حال بارها ديده شده که آن دسته از مدرس‌هاي موسيقي که اصولي کار مي‌کنند و خود براي آموزش دوره ديده‌اند، از مربياني که اصول و قواعد را رعايت نمي‌کنند، گله‌مند هستند؛ مربياني که اتفاقا به لطف فضاي مجازي تعدادشان هم کم نيست و به واسطه داشتن زرق و برق شاگرد هم دارند.
حالا اين سوال در ذهن متبادر مي‌شود که چرا هچ فيلتري براي آموزش موسيقي وجود ندارد؟  هرچند هرگاه اين سوال مطرح مي‌شود، نام آزمون‌هاي صدور کارت صلاحيت تدريس به ميان مي‌آيد اما به راستي اين آزمون‌ها تأثيرگذار خواهند بود؟
در همين راستا، همانطور که پيشتر به پاي صحبت دو مدرس‌ موسيقي از جمله مهدي پيرخائفي و پويان آزاده نشستيم، اين بار گفت‌وگويي با مسعود نظر (نوازنده ويلن، موسيقيدان و مدرس موسيقي کودک) داشته‌ايم.
در ابتدا از او سوال مي‌کنيم که برگزاري آزمون کارت صلاحيت تدريس تا چه حد مي‌تواند فيلتر خوبي براي جدا کردن مدرس‌هاي خوب از بد باشد؟
نظر هم در پاسخ توضيح مي‌دهد: در حال حاضر عده‌اي از آن افرادي که موسيقي آموزش مي‌دهند، صلاحيت لازم را ندارند و تعداد آنها تا حدي زياد شده که گويي از دست وزارت ارشاد هم کاري برنمي‌آيد؛ البته به طور کلي افرادي که در ايران صلاحيت آموزش موسيقي داشته باشند، محدود هستند. به همين جهت، به احتمال زياد اين نوع گزينش تاثيرگذار خواهد بود، به شرط اينکه همه چيز درست و اصولي باشد.
اين مدرس موسيقي با اشاره به اهميت صلاحيت تدريس، تأکيد مي‌کند: هر کسي با هر بضاعتي نبايد موسيقي درس بدهد حتي اگر کارش تنها نواقصي جزئي داشته باشد؛ زيرا ناظر به خصوصي در اين راستا نداريم و همه چيز به اين بستگي دارد که مدير آموزشگاه با چه افرادي همکاري مي‌کند. به همين جهت آزمون‌هاي کارت صلاحيت تدريس به منزله نظارت بر آموزش موسيقي داراي اهميت است.
او ادامه مي‌دهد: البته برگزاري اين آزمون مي‌تواند دو وجهه داشته باشد؛ به اين صورت که يا تنها آزموني را به صورت نمادين برگزار کنند يا اينکه اگر قرار بر برگزاري آزموني هست، اصولي باشد و افرادي که قرار است گزينش داوطلبان را برعهده داشت باشند، آدم‌هاي دلسوز، حرفه‌اي و متخصصي باشند نه اينکه سليقه شخصي و احساسات را دخيل کنند.  همچنين از اين نوازنده ويلنسل سوال مي‌کنيم که برگزاري اين آزمون بايد چه معيارهايي داشته باشد که در پاسخ مي‌گويد: در مقوله تدريس بايد به توانايي نوازندگي فرد و توانايي انتقال و تبادل اطلاعات او توجه شود؛ زيرا خيلي از افراد با اينکه شايد سواد و توانايي بالايي هم داشته باشند ولي ندانند که بايد از کجا، با چه وسيله و منبعي، آموزش موسيقي را شروع کنند!
جاي پداگوژي در دانشگاه است
اين سوال را با او مطرح مي‌کنيم که آيا بهتر نيست که وزارت فرهنگ پيش از برگزاري اين آزمون‌ها، کلاس‌ها پداگوژِي برگزار کند؟
اين موسيقيدان پاسخ مي‌دهد: در همه جاي دنيا متولي چنين مسائل آموزشي، بخش‌ دولتي است. به اين صورت که مراکز دانشگاهي بايد واحدهايي را در در رشته موسيقي متناسب با آموزش آن تعريف کنند. البته باز هم تأکيد مي‌کنم که برگزاري اين کلاس‌ها نيز منوط بر حضور استادان داراي شايستگي است؛ متاسفانه برخي تنها حرفي مي‌زنند و يک عکس مي‌گيرند ولي نتيجه‌اي حاصل نمي‌شود.
مدرس‌هاي پرزرق و برق مجازي
به او مي‌گوييم که در موارد زيادي وقتي افراد قصد انتخاب معلم موسيقي براي خود يا فرزندشان را دارند، به مدرس‌هايي که از طريق فضاي مجازي مشهور شده‌اند ولي کيفيت حرفه‌اي لازم را ندارند، مراجعه مي‌کنند. نظر شما درباره  اين افراد چيست؟اين هنرمند مي‌گويد: نحوه آموزش اين افراد اين‌گونه است که با مقوله‌اي مانند «نت» هم بيگانه هستند، اگرچه که زبان موسيقي مشخص است و در مواجهه با کودکان بايد اصولي‌تر برخورد کرد. علت هم اين است که آموزش غلط موجب مي‌شود که فرد زماني طولاني را هم براي پاک کردن آموزش‌هاي غلط اختصاص دهد.او ادامه مي‌دهد: در فضاي مجازي حساب و کتابي نيست و هر کسي با هر بضاعتي حضور دارد. مردم هم تقصيري ندارند، زرق و برق را مي‌بينند و فرزند خود را نزد اين افراد مي‌فرستند.
اين هنرمند درباره تأثير اين آزمون‌ها در جلوگيري از فعاليت اين افراد با اشاره به شرط برگزاري اصولي آزمون‌ها بيان مي‌کند: در صورت برگزاري درست اين آزمون‌ها، گاهي داوطلبان متوجه آنچه که نمي‌دانند يا به غلط يا گرفته‌اند، مي‌شوند و به دنبال يک آموزش اصولي خواهند رفت. آموزش استاندارد و منطقي دارد که در همه جاي دنيا ثابت است؛ البته هر کسي روشي دارد ولي کليت آن ثابت است. نمي‌توان با اصول من‌درآوردي و طي يک چرخه غلط آن هم بدون آموزش نت، حتي آهنگ «تولدت مبارک» را به درستي ياد داد.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازايسنا، مسعود نظر که نزديک به چهار دهه‌ است در زمينه آموزش موسيقي فعاليت مي‌کند، اخيرا مجموعه کتابي را به نام »بازي با نت« در دست انتشار دارد. به گفته او اين کتاب شامل سه جلد براي سلفژخواني کودکان است که البته جلد يک آن قبلا منتشر شده و اکنون قرار است دو جلد ديگر اين کتاب منتشر شود.به گفته اين هنرمند، هدفش از انتشار اين مجموعه، کمبود منابع آموزش سلفژ براي کودک‌ها و نوجوان‌ها در ايران و لزوم آشنايي درست بچه‌ها و کمک به مربيان جهت آموزش نت‌ها به صورت ساده  به هنرجويان است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها