عصر آذربایجان

گزارش خبر

نمايشگاه کتاب موضوعي تنها راه استان‌ها

نمايشگاه کتاب موضوعي تنها راه استان‌ها

1402/12/14

گروه فرهنگي: معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معتقد است در شرايط اقتصادي اين روزها، برگزاري نمايشگاه کتاب استاني به شکل موضوعي، تنها راه باقي‌مانده براي ارائه کتاب‌هاي باکيفيت به مردم استان‌هاي مختلف است.

گروه فرهنگي: معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معتقد است در شرايط اقتصادي اين روزها، برگزاري نمايشگاه کتاب استاني به شکل موضوعي، تنها راه باقي‌مانده براي ارائه کتاب‌هاي باکيفيت به مردم استان‌هاي مختلف است.
 نمايشگاه موضوعي يکي از رويکردهاي جديد در برگزاري نمايشگاه‌هاي کتاب استاني است؛ البته به دليل جديد بودن اين شکل از برگزاري نمايشگاه، مشاهده مشکلات، طبيعي به نظر مي‌رسد. برگزاري نمايشگاه کتاب به شکل موضوعي به اين معني است که در آن، جاي اينکه ناشران در غرفه‌ها فعال باشند، کتاب مانند آنچه در کتاب‌فروشي اتفاق مي‌افتد بر اساس موضوع، دسته‌بندي و ارائه مي‌شود. البته هر ناشر مي‌تواند به شکل جداگانه در اين نمايشگاه شرکت و کتاب‌هايش را ارائه کند.
کنار هم قرار گرفتن کتاب‌ها با موضوع يکسان و کاهش هزينه‌هاي ناشران در شهرهاي مختلف براي شرکت در نمايشگاه استاني از مهم‌ترين نقاط قوت اين شکل از برگزاري نمايشگاه است. در حالي که همين کنار هم قرار گرفتن کتاب‌ها مي‌تواند منجر به رونق فروش کتاب با ترجمه و نشر ضعيف، در برابر آثاري باشد که براي ترجمه، صفحه‌بندي، چاپ آنها به دقت برنامه‌ريزي شده است، باشد.يکي از ناشران تهراني که هنوز تجربه شرکت در نمايشگاه‌هاي استاني را ندارد، در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ايرنا با اشاره به اينکه بخش بزرگي از نشر به کتاب‌هاي ادبي و به خصوص رمان تعلق دارد، گفت: بايد ساز و کار ارائه کتاب به مردم در نمايشگاه استاني مشخص شود، زيرا حدود 70تا 80 درصد کتاب‌هايي که منتشر مي‌شود در بخش رمان قرار مي‌گيرد، فرد در ميان دريايي از رمان‌ها کجا را بگردد؟
حضور ناشر در نمايشگاه استاني اقتصادي نيست
ناشر ديگري که براي شرکت در نمايشگاه کتاب ، به همراه گروه فروش از تهران به اين شهر سفر کرده است، با اشاره به اينکه اگر نمايشگاه‌هاي موضوعي به درستي برگزار شوند، مي‌تواند روش خوبي باشد، گفت: نحوه اجراي اين نمايشگاه خيلي مهم است که اميدواريم موسسه خانه کتاب و ادبيات ايران در دوره هاي بعدي بتواند نواقص و کمبودها را بر طرف کند.
اين ناشر که پيش از اين در نمايشگاه تبريز که آن هم به شکل موضوعي برگزار شده بود، شرکت کرده است، ادامه داد: اداره فرهنگ تبريز تبليغات خوبي کرده بود، به همين دليل استقبال از اين نمايشگاه خوب بود و ايرادها کمتر ديده مي‌شد، اما در هرمزگان تبليغات خوب نبود، تا جايي که راننده‌هاي تاکسي که معمولا از اتفاق‌هاي شهر با خبر هستند، نمي‌دانستند در هرمزگان نمايشگاه کتاب برگزار شده است.
پيش از اين ناشران از نمايشگاه کتاب استاني، بازخورد اندکي داشتند
ياسر احمدوند با اشاره به اينکه تبليغات و اقدامات در هر شهر و استان به استانداري، شهرداري و اداره فرهنگ و ارشاد آن منطقه وابسته است، گفت: ممکن است استان‌هاي مختلف اقدامات مختلف داشته باشند، ميزان و سبک اطلاع رساني در اختيار استان است، اينکه مثلا از شبکه‌هاي ارتباطي و تبليغات محيطي استفاده کند. البته ما بازخوردهاي منفي از هرمزگان نداشتيم، اگر چه در اطلاع‌رساني ضعيف بودند، اما بعد جبران شد.به گفته معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين دوره از تهران براي تعدادي از افراد در هرمزگان پيامک اطلاع‌رساني درباره برگزاري نمايشگاه کتاب اين استان فرستاده شد. شرکت در نمايشگاه استاني براي ناشران هزينه بالايي به همراه دارد، آنها بايد هزينه جابه‌جايي، اقامت، خوردو خوراک و رفت‌وآمد در آن شهر را پرداخت کنند.
احمدوند يکي از دلايل اصلي برگزاري نمايشگاه کتاب استاني به شکل موضوعي را همين هزينه بالاي ناشران اعلام کرد و گفت: به دليل هزينه‌هاي حضور ناشر در نمايشگاه و بازخورد اندک شرکت در نمايشگاه استاني براي ناشر، آنها حاضر نمي‌شوند و نمي‌خواهند هزينه اسکان، جابه‌جايي و حمل و نقل را پرداخت کنند. از طرفي اين امکان هم وجود ندارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي کل اين هزينه‌ها را براي همه ناشران تقبل کند.
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: يک راه اين بود که فردي از تعدادي ناشر، نمايندگي مي‌گرفت و کتابش را جمع مي‌کرد و به استان مي‌برد، در اين روش عملا ناشر در استان حضور نداشت و با نويسندگان و مردم ارتباط نداشت، بلکه فرد فروشنده در نمايشگاه استاني حضور داشت، که براي ناشر هم نبود.
جلوگيري از ظلم به مردم در نمايشگاه کتاب استاني
احمدوند با اشاره به اقدامات افرادي که کتاب‌هاي ناشران را جمع‌آوري و در استان‌ها به فروش مي‌رساندند، توضيح داد: در اين روش فردي که اين کار را انجام مي‌داد کتاب‌هايي را انتخاب مي‌کرد که مي‌توانست براي فروش آنها تخفيف بالايي در نظر بگيرد، در نتيجه در نمايشگاه‌هاي استاني کتاب‌هاي با کيفيت کمتر ارائه مي‌شد و عملا نمايشگاهِ آثار کتاب‌سازي برگزار مي‌شد؛ مانند نمايشگاه‌هاي کتابي که در مترو و ترمينال برگزار مي‌شود، اين نمايشگاه‌ها در ابعاد بزرگ‌تر در استان برگزار مي‌شد. اين ظلم به مردم استان بود که کتاب خوب نمي‌ديدند و با ناشر هم مرتبط نبودند و مجبور بودند از کتاب‌هاي کپي و کتاب‌هايي که کيفيت پايين دارد استفاده کنند.معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اقدامات مشترک اين وزارتخانه با موسسه خانه کتاب و ادبيات ايران براي برگزاري نمايشگاه کتاب استاني، بيان کرد: موسسه خانه کتاب و ادبيات ايران تقبل کرد تا کتاب‌ها را جمع کند و به نمايشگاه ببرد و در آنجا به مردم عرضه کند. با توجه به شرايط کنوني اين بهترين امکان است.
احمدوند در اين‌باره توضيح داد: کتاب‌هايي که در اختيار نمايشگاه قرار داده مي‌شود بايد تخفيف بالاتري نسبت به آن چيزي که به مردم داده مي‌شود، داشته باشد، تا بتوان از آن هزينه‌ها را جبران کرد. هزينه اجراي نمايشگاه از اينجا تامين مي‌شود.
برگزاري موضوعي نمايشگاه‌هاي کتاب استاني موجب قطع ارتباط ناشران و مترجمان و نويسندگان مي‌شود که نگراني برخي ناشران از برگزاري نمايشگاه‌ بين‌المللي کتاب تهران به شکل موضوعي را به همراه دارد، حتي ناشري مي‌گويد: اگر اين روش فروشگاهي (هايپري) در تهران اجرا شود، موجب مي‌شود هيچ‌کس در نمايشگاه‌هاي کتاب شرکت نکند؛ زيرا ناشر بايد در نمايشگاه درباره کتاب توضيح دهد و بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند تا بتواند کتاب مناسب او را پيشنهاد دهد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، برگزاري نمايشگاه‌هاي کتاب استاني به شکل موضوعي اقدام تازه‌اي است که مي‌تواند با در نظر گرفتن پيشنهادهاي ناشران و همچنين افزايش همکاري مديران استاني با برگزارکنندگان اين نمايشگاه‌ها، شکل بهتري به خود بگيرد. شرايط اقتصادي روز موجب انتخاب اين روش از برگزاري نمايشگاه کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شده است، اميد است با بهبود شرايط اقتصادي ناشران، امکان برگزاري نمايشگاه‌هاي کتاب در شهرهاي بزرگ هم با حضور ناشران ممکن شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها