عصر آذربایجان

گزارش خبر

فرزندان رمضان هستيم

1398/02/23

گروه گزارش: يک کارشناس مذهبي گفت: افرادي که روزه مي‌گيرند، ديگر از سختي‌ها نمي‌ترسند، وقتي دشمن محاصره اقتصادي مي‌کند، صحنه را خالي نمي‌کنند و مي‌گويند که ما فرزندان رمضان هستيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين الله‌رضا اکبري ضمن تبريک فرارسيدن ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: در رابطه با فلسفه ماه مبارک رمضان، با توجه به آيه (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَيْکُمُ الصِّيامُ کَما کُتِبَ عَلَي الَّذينَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ / اي کساني که ايمان آورده‌ايد روزه بر شما واجب شد، همانطور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود، شايد که با تقوا شويد/???- بقره)، يکي از ثمرات روزه ماه رمضان، رسيدن به فضيلت و ملکه تقوا است. 
وي افزود: افرادي که روزه مي‌گيرند، تقوا، مخالفت با هوي نفس، خويشتن‌داري، انسانيت و دوري از روحيات حيواني را تمرين مي‌کنند، حيوانات اگر گرسنه و تشنه باشند، همين‌که علف و آبي ببينند، بدون تأمل از آن مي‌خورند، ديگر به حلال و حرام بودن آن فکر نمي‌کنند.
اين کارشناس مذهبي ادامه داد: انسان نبايد مانند حيوان باشد، انسان بايد بتواند خودش تصميم بگيرد و منفعلانه، بر اساس تکانش‌هاي عصبي و صاعقه‌هاي بيروني عمل نکند، بايد از خود اراده، عزم و تحليل داشته باشد که آيا اين عمل مورد رضايت خداوند هست، آيا ضرري مي‌رساند يا خير و بعد به آن عمل کند، روزه تمرين اراده و تصميم‌گيري است. وي تصريح کرد: يکي ديگر از فلسفه‌هايي که براي روزه در نظر گرفته شده، بر اساس روايات معصومين خداوند روزه را واجب کرد تا فقير و غني مثل هم بشوند، يعني در ماه رمضان افراد غني هم مانند فقرا گرسنگي و تشنگي بکشند تا بتوانند با فقرا همدردي کنند و از مالي که خداوند به آن‌ها کرامت کرده، ببخشند. 
اکبري بيان کرد: اينکه مي‌بينيم وقتي زلزله‌اي در يکي از شهرهاي ايران رخ مي‌دهد و مردم فوج فوج با مال و جان خود به ياري زلزله‌زدگان مي‌روند، از آثار روزه‌داري است، از نتايج رشد در مکتبي است که درد گرسنگان، تشنگان و گرفتاران را مي‌فهمند، بنابراين يکي ديگر از برکات روزه، همدردي با فقرا است. وي خاطرنشان کرد: يکي ديگر از برکات روزه‌داري، به ياد گرسنگي و تشنگي روز قيامت بودن و جمع کردن توشه براي آن روز است، روزي که افراد هيچ چيزي جز عملي که در اين دنيا انجام داده‌اند، ندارند و بهترين توشه براي آن روز، تقوا است، روزه باعث شکسته شدن شهوت در انسان و تقويت روحيه تواضع و فروتني در انسان مي‌شود. 
اين کارشناس مذهبي گفت: افرادي که روزه مي‌گيرند، ديگر از سختي‌ها نمي‌ترسند، وقتي دشمن براي آن‌ها خط و نشان مي‌کشد و محاصره اقتصادي مي‌کند، صحنه را خالي نمي‌کنند و مي‌گويند که ما فرزندان رمضان هستيم، مي‌توانيم از چيزهايي که دوست داريم، صرف نظر کنيم، مي‌توانيم مخالف خواسته‌هاي نفساني عمل کنيم و روزه بگيريم. 
وي افزود: زماني که انقلاب تازه به پيروزي رسيده بود، کارتر اعلام کرد که ما ايران را محاصره اقتصادي مي‌کنيم، امام خميني (ره) به جاي ترس و نگراني، فرمودند که اگر آقاي کارتر يک کار را در طول عمر خود، به درستي انجام داده باشد، همين محاصره اقتصادي ما است، ما خودمان مي‌توانيم مشکلاتمان را حل کنيم و نيازي به آمريکا نداريم، اگر چيزي نبود، روزه مي‌گيريم، اگر چيزي نبود روي پاي خود مي‌ايستيم و آن را درست مي‌کنيم. 
اکبري عنوان کرد: روزه آثار و برکات روحي، معنوي و جسمي فراواني دارد، در خصوص آثار جسمي آن در روايات آمده که روزه بگيريد تا سالم بمانيد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا، وي با اشاره به خطبه شعبانيه گفت: مي‌توان اين خطبه را به عنوان برنامه‌اي براي ماه مبارک رمضان مد نظر داشت، پيامبر (ص) اين خطبه را برنامه مفصلي براي روزه‌داران معين کرده‌اند، از جمله مواردي که در اين خطبه آمده، اهتمام به نماز اول وقت، اهتمام به دعا، توجه به فقرا، صله ارحام، گراميداشت بزرگان، ترحم و مهرباني با کودکان و قرآن خواندن است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آداب و رسوم مردم آذربايجان شرقي در رمضان

آداب و رسوم مردم آذربايجان شرقي در رمضان
خروج

گروه تاريخي: رمضان در آذربايجان شرقي نيز آداب و رسوم خاص خود را دارد اما شايد نيکي و احسان را بتوان شاخص‌ترين و منظم‌ترين رسم اين خطه دانست که اين‌روزها کم‌رنگ شده است. اين روزها از ماه مبارک رمضان، تنها »روزه‌گرفتن« باقي مانده است.

فوايد ورزش در ماه رمضان

فوايد ورزش در ماه رمضان
خروج

گروه ورزشي: ماه مبارک رمضان، ماه خير و برکت ، ماه انسان ساز و ماه نزول برکات است که هرچه انسان کامل تر باشد از فوايد اين ماه بيشتر بهره مي‌برد. "ورزش" که همواره براي سلامتي جسم و روح به آن سفارش شده است ، در اين ماه جلوه پررنگتري يافته و مي‌تواند نقش خود دراين مهم را بهتروبيشتر ايفا کند.

فرزندان رمضان هستيم

خروج

گروه گزارش: يک کارشناس مذهبي گفت: افرادي که روزه مي‌گيرند، ديگر از سختي‌ها نمي‌ترسند، وقتي دشمن محاصره اقتصادي مي‌کند، صحنه را خالي نمي‌کنند و مي‌گويند که ما فرزندان رمضان هستيم.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها