عصر آذربایجان

گزارش خبر

وقتی نبض فرهنگ در فضای مجازی می‌تپد

1399/01/31

استاد محمدعلی جدیدالاسلام، پیشکسوت عکاسی و مجموعه‌دار دوربین‌های قدیمی، در روزهای کرونا بیکار ننشسته و با معرفی تصویری بزرگان و مشاهیر خطه آذربایجان در فضای مجازی، سهم خود را در کمک به شهروندان در عبور از روزهای کرونایی ایفا می‌کند.

استاد جديدالاسلام هر چند گنجينه اي کم نظير از تصاوير تاريخي ايران معاصر، از دوره قاجار تا به امروز، را در اختيار دارد، اما خود نيز با بيش از پنج دهه فعاليت عکاسي و در اختيار داشتن افزون بر يکهزار عدد دوربين عکاسي قديمي، از چهره هاي فرهنگي سرشناس کشورمان محسوب مي شود.

استاد جديدالاسلام که اکنون در آستانه ورود به دهه هفتم حيات پربار فرهنگي -هنري خود قرار دارد، سرشار از انرژي است و هر آنچه از دستش براي معرفي ايران و فرهنگ غني آن، با محوريت خطه آذربايجان، برآيد، کوتاهي نمي کند.

او که گالري موزه گونه اش در منطقه وليعصر تبريز در روزهاي قبل از شيوع کرونا، پاتوق و مأمن امني براي موسفيد کرده هاي عرصه فرهنگ، ادب و هنر آذربايجان بود، اکنون نيز که به دليل رعايت نکات بهداشتي، عزلت و خانه نشيني اجباري را تحمل مي کند، بيکار ننشسته و با فعاليت مضاعف در فضاي مجازي، براي اداي دينش به مردم سرزمينش به شيوه انتشار تصاوير ناب و دست اول از اماکن و رويددادهاي تاريخي و شخصيت هاي برجسته فرهنگي و هنري، نقش ايفا مي کند.  

واقعيت اين است که پويايي و تحرک دوچندان استاد محمدعلي جديدالاسلام در صفحه اينستاگرامي اش چند مزيت دارد؛ نخست آنکه به اين وسيله با زبان تصوير و متن، کاربران را با شخصيت هاي سرشناس پرتعداد حوزه فرهنگ و هنر آشنا مي کند؛ دوم اينکه با اين کارش در حد و اندازه يک رسانه ظاهر مي شود و يکي از کارکردهاي رسانه اي مبني بر تفريح و سرگرمي مخاطبان، آن هم از نوع مفيدش، را عملياتي مي کند؛ سوم اينکه اظهارنظرهاي کاربران در مورد تصاوير منتشر شده توسط استاد نيز خود به تکميل اطلاعات درباره شخصيت هاي معرفي شده کمک مي کند.

جديدالاسلام، تصوير بيست و ششم فروردين، را با انتشار عکسي از «فرهاد طالبي چايچي»، هنرمند عکاس تبريزي و برنده جايز طلايي موسسه مطبوعاتي «آساهي شيمبون» ژاپن آغاز کرده است.

جديدالاسلام در توضيح عکس استاد «جواد عليوندي»، استاد مسلم آکاردئون و از اعضاي ارکستر تبريز به رهبري آساتور صفريان، نيز نوشته است: در هر رشته اي که نهايت عشق به جنون برسد مصرع «رسد آدمي به جايي که بجزا خدا نبيند» جان مي گيرد. استاد عليوندي وقتي در تبريز آکاردئون را در آغوش مي کشيد، به اين شعر جان مي داد: در اندرون من خسته دل ندانم کيست/ که من خموشم و او در فغان و در غوغاست. استاد عليوندي مدتي است که ديگر نمي تواند سازش را در آغوش کشد. برايشان سلامتي، تندرستي و شفاي کامل آرزو دارم تا بار ديگر با زبان سازش با ما سخن بگويد.

يکي از کاربران نيز در اظهارنظر خود در زير تصوير استاد عليوندي، با تشکر از ابتکار استاد جديد الاسلام نوشته است: دست تان درد نکند که مشاهيرمان رابراي ما مي شناسانيد. واقعاً کار بسيار بزرگي را شروع کرده ايد و ممنون از اينکه چنين دلسوزانه قدم در اين مسير گذاشته ايد. با معرفي اين عزيزان، مردم با فرهنگ اصيل مرز و بوم خود بيش از پيش آشنا مي شوند.

«مسعود رعنايي»، از مفاخر خوشنويسي تبريز، ديگر چهره اي است، که در صفحه اينستاگرامي استاد جديدالاسلام، به شکل تصويري معرفي شده است.

تصويري از مرحوم دکتر «اسماعيل رفيعيان»، استاد دانشگاه و نماينده مجلس، نيز زينت بخش صفحه اينستاگرامي جديدالاسلام است و کاربران در وصف خصوصيات اخلاقي برجسته آن مرحوم از قبيل مردم داري، انسانيت و مهرباني، نکاتي را يادآوري کرده اند.

جديد الاسلام در توضيح عکس مرحوم «اژدر ابراهيمي»، استاد موسيقي عاشيقي، نوشته است: آي گول گل ايندي اولفتيله صحبت ايلياخ/ بير گون گلر نه من سني گوررم نه سن مني (اي گل بيا با الفت و محبت گفت و گو کنيم/ روزي آيد نه من تو را مي بينم نه تو مرا). از ايشان خواهش کرده بودم به آتليه ام براي عکس تشريف بياورند قبل از عيد دختر خانم شان قول داده بودند باهم بيايند که بيماري کرونا مجال نداد. نقش رخ ايشان و ياد و صدايشان هميشه در قلب و ذهن ماست. روحش شاد.

استاد جديد الاسلام در روز بيست و سوم فروردين نيز تصويري از «احمد پوري»، مترجم و داستان نويس بنام کشورمان، گذاشته و درباره او نوشته است: امروز تولد نويسنده و مترجمي توانان و آزاديخواه است که عمري را در راه روشنگري جامعه صرف کرده است.

يدالله سلطاني، آوازخوان موسيقي آذربايجاني، رضا معماران، احيا کننده مسجد کبود، بهروز دولت آبادي، استاد شعر و موسيقي، شجاع الدين شهابي، نقاش و مجسمه ساز ايران، بيوک آقا شکورزاده، اعجوبه دنياي موسيقي، مجيد آقا ارواني، از فعالان حوزه کتاب، سيدمحمد علوي، پيشکسوت نقاشي و تئاتر، محمود قبه زرين، هنرپيشه سينما و شاعر، صمد جديد الاسلام، مهندس و معمار، اسماعيل کريم پور، مدير و موسس آموزشگاه موسيقي استاد سليمي، خان آقا يا سالار قليخان، از طنزپردازان بنام آذربايجان، عزيزالله آقازاده دمريقي، شاعر شهير و دهها نام ديگر از جمله چهره هاي فرهنگي و هنري به تصوير کشيده شده در صفحه اينستاگرامي استاد محمد علي جديدالاسلام هستند که عده اي از اين حيات فاني پرکشيده و عده اي ديگر با حيات پربارشان، زينت بخش کتاب قطور فرهنگي - هنري خطه آذربايجان و ايران زمين هستند

آنچه گفته شد، شمه اي از تلاش استاد محمدعلي جديدالاسلام براي بازشناساندن دائره المعارف غني و پربار فرهنگ و هنر خطه آذربايجان در شبکه اجتماعي اينستاگرام است که از اتفاق مخاطبان زيادي نيز داشته و اظهارنظرهاي کاربران درباره آنها به دهها صفحه مي رسد.

*بخشي از عکس هاي پرتره بارگذاري شده استاد جديد الاسلام در فضاي مجازي

 استاد محمدعلي جديدالاسلام که يکي از 900 عضو موسسه هنرمندان پيشکسوت ايران است، درباره ابتکار بازنشر گنجينه عکس هاي پرتره بزرگان و مشاهير آذربايجان در فضاي مجازي مي گويد: با توجه به گراني کاغذ و عدم استطاعتم براي چاپ کتاب، با اين رويکرد که گنجينه موجود در گنجه نماند و مردم از ديدن آنها محروم نشوند، تصميم گرفتم آنها را در اينستاگرام منتشر کنم.

وي اضافه مي کند: من عمرم را صرف ثبت و جمع آوري اين تصاوير کرده ام، اما در صفحه اينستاگرامم اعلام کرده ام که همه مي توانند بدون حق کپي رايت، از آنها استفاده کنند.

وي ادامه مي دهد: در بازنشر اين تصاوير بيشتر به بعد معنوي مساله فکر کرده ام و تلاشم بر اين بوده که اگر بتوانم نقشي از خود در دنياي مجازي به يادگار بگذارم که در شناساندن هر چه بيشتر ظرفيت هاي فرهنگي، هنري و ادبي شهر و ديارم مفيد باشد.

پيشکسوت عکاسي پرتره و دوربين هاي عکاسي قديمي با اشاره به انبوه اظهارنظرهاي کاربران در مورد تصاوير بارگذاري شده اش توضيح مي دهد: کامنت ها بعضاً از توضيحات من در مورد تصاوير چهره هاي معرفي شده هم جامع تر و کامل تر هستند. در مواردي شايد من ذکر نام کوچک يا جنبه اي از خصوصيات و ويژگي هاي اخلاقي و شخصيتي برجسته يک چهره را فراموش کرده ام که کاربران عزيز با اطلاعات فراگير خود هر يک گوشه اي از آن را به يادآورده اند.

به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، وي مي گويد: در معرفي مشاهير و بزرگان هيچ گونه سوگيري يا انگاره ذهني نداشته ام و با ديد فرهنگي و هنري صرف به بازشناساندن آنها پرداخته ام.

استاد جديدالاسلام ادامه مي دهد: با توجه به اوضاع و احوال ناشي از کرونا، با خود گفتم دم غنيمت است و هيچ کس از فردايش خبر ندارد، پس فرصت را بايد قدر بدانم و اين حداقل کار، معرفي بزرگان عرصه فرهنگ و هنر، را انجام دهم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها