عصر آذربایجان

گزارش خبر

ذوب آهن ملکان طرح نيمه‌تمام 15 ساله

گزارش//

1399/04/22

گروه گزارش:کارخانه ذوب‌آهن شهرستان ملکان به عنوان بزرگترين پروژه بخش خصوصي شمال غرب کشور در بخش اقتصادي و توليدي شمال غرب پس از 15 سال از آغاز کلنگ‌زني هنوز نيمه تمام‌مانده و به حال خود رها شده است.

گروه گزارش:کارخانه ذوب‌آهن شهرستان ملکان به عنوان بزرگترين پروژه بخش خصوصي شمال غرب کشور در بخش اقتصادي و توليدي شمال غرب پس از 15 سال از آغاز کلنگ‌زني هنوز نيمه تمام‌مانده و به حال خود رها شده است. عمليات اجرايي کارخانه ذوب آهن ملکان به عنوان طرح ملي با مشارکت بخش خصوصي در سطح شمال غرب ايران، تابستان سال 1385 در مراسمي با حضور مسئولان کشوري و استاني در زميني به وسعت 91 هکتار آغاز  شد، اما از آن تاريخ تاکنون عمليات اجرايي آن به طور لاک پشتي پيش رفته و طي اين سال ها چندين بار به علل مختلف متوقف شده است.
تغيير کاربري اراضي و معارض داشتن زمينهاي کارخانه، مشکلات مالي و عدم حمايت بانک ها و نبود پيگيري هاي لازم از سوي مسئولان کشوري، استاني و شهرستاني باعث توقف اين پروژه طي 15 سال اخير شده است.
در حاليکه از سال 1390 تعدادي از نيروهاي بومي منطقه براي اشتغال در کارخانه ذوب آهن جذب شده بودند، اسفند سال 93 به دليل تعطيلي عمليات اجرايي، بيش از 80  نفر از پرسنل آن بيکار شدند.
از سوي ديگر با توجه به نامگذاري امسال با نام »سال جهش توليد« از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي و نيز کمبود منابع مالي براي کلنگ زني طرح هاي صنعتي جديد، هم افزايي براي تکميل ذوب آهن ملکان مي تواند گام عملي مهمي در راستاي تحقق شعار سال و نيز تصويرسازي مثبت از اقدامات دولت در عمران و آبادي شهرستان ها باشد.
 اين در حالي است که بنا بر اعلام وزارت صمت، افتتاح واحد نورد ذوب آهن ملکان تنها 110 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد تا اين طرح زيرساختي صنعتي که به قيمت چند سال قبل تاکنون 150 ميليارد تومان براي آن سرمايه گذاري شده، وارد مدار توليد شود.
*کارخانه ذوب آهن ملکان 400 فرصت شغلي ايجاد مي کند
نماينده مردم ملکان و عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: کارخانه ذوب آهن اين شهرستان امکان اشتغالزايي بيش از 400 نفري دارد که متاسفانه هنوز پس از 15 سال به بهره برداري نرسيده است.
علي موسوي از اينکه اين همه سال براي راه اندازي کارخانه فوق زمان تلف شده است، ابراز تاسف کرد و افزود: ذوب آهن ملکان بزرگ ترين پروزه اقتصادي و صنعتي شمال غرب کشور است که بسيار کاربردي بوده و معطل ماندن آن به هيچ وجه توجيه منطقي و اقتصادي ندارد.وي اظهار کرد: بايد توجه کنيم که جهش توليد در صنايع تبديلي و پايين دستي با افتتاح کارخانه‌هاي نيمه تمام در حوزه اقتصادي از جمله ذوب آهن امکان پذير است که اميدواريم با درايت مسئولان و مالکان کارخانه اين مجموعه عظيم اقتصادي به مرحله افتتاح و بهره برداري برسد.
موسوي اضافه کرد: نمايندگان آذربايجان_شرقي در مجلس شوراي اسلامي از تمام ابزارهاي قانوني خود استفاده خواهندکرد تا بتوانند به سرعت کارخانه ذوب آهن ملکان را بازگشايي کنند، چون اين کارخانه چشم اميد اقتصادي مردم و مطالبه جدي آنها است.
وي با اشاره به نامگذاري امسال تحت عنوان جهش توليد، يادآور شد: جهش در حوزه اقتصاد با توليد محقق مي شود، بنابراين الزامي است تمام مسئولان با برنامه ريزي اقتصادي براي افتتاح کارخانه ذوب آهن ملکان اهتمام ورزند.
موسوي با تاکيد بر ضرورت بهره مندي مردم آذربايجان شرقي و ملکان از فرصت هاي شغلي کارخانه ذوب آهن، گفت: با افتتاح کارخانه مذکور مي توان براي بسياري از جوانان در اين منطقه اشتغال مستقيم و غيرمستقيم ايجاد کرد.
وي اشتغالزايي و ايجاد صنايع پايين دستي مجموعه هاي اقتصادي نيمه تمام از جمله ذوب آهن ملکان را بسيار وسيع خواند و افزود: بايد توجه داشت که صنايع تبديلي در حوزه اقتصادي نقش بالقوه اي  در جهش توليد دارند.
*سخت گيري بانک ها در اعطاي تسهيلات از دلايل اصلي توقف ذوب آهن ملکان است
فرماندار ملکان ، عدم رغبت سرمايه گذاران را عامل اصلي تعطيلي کارخانه ذوب آهن ملکان دانست و گفت: سرمايه گذاران اين پروژه حاضر به تامين ضمانت هاي بانک نيستند و تلاش هاي ما جهت کمک گرفتن از سرمايه گذار ترکيه اي هم بي نتيجه بوده است.
صابر تقويمي، ايجاد موانع مختلف از طرف بانک ها را عامل اصلي تعطيلي و توقف اجراي کارخانه ذوب آهن ملکان دانست.
وي افزود: اين طرح در اواخر سال 1395 با مصوبه 350 ميليارد ريال سرمايه ثابت و 400 ميليارد ريال از طرف کارگروه ملي رفع موانع توليد براي توليد 350 هزار تن ميلگرد ساختماني به بانک سپه معرفي شد، اما آن بانک از پذيرش طرح امتناع و با پيگيري مسئولين شهرستان و استان، با شرط توليد ميلگرد آلياژي قبول کرد تا طرح را بررسي کند.
تقويمي ادامه داد: اين در حالي است که بنا به نظر بانک سپه طرح جديد توسط مهندس مشاور مورد تاييد بانک، تهيه و با توجه به تغيير طرح به ميلگرد آلياژي بودجه طرح به 700 ميليارد ريال سرمايه ثابت و هزار ميليارد ريال سرمايه ثابت تغيير کرد.
به گفته وي طي چند ماه بررسي بانک و پيگيري هاي انجام شده، بانک سپه در نهايت با 350 ميليارد ريال سرمايه ثابت موافقت و اعلام کرد مبلغ 350 ميليارد ريال الباقي نيز بايد توسط خود شرکت تامين شود، اين در حالي است که اين شرکت اگر امکان تامين 350 ميليارد ريال را داشت، اقدام به وام بانکي نمي کرد.
تقويمي اضافه کرد: با پيگيري مستمر مسئولين شهرستاني و استاني، بانک بخشي از بودجه طرح را به ميزان 350 ميليارد ريال تسهيلات بانکي و چهار ميليون و 335 هزار يورو به صورت يوزانس 3 ساله را قبول کرد و در عوض درخواست 300 ميليارد ريال وثيقه خارج از طرح (علاوه بر خود کارخانه) به صورت وثيقه ملکي و اوراق بهادار درخواست نمود و اين شرکت با حسن نيت وثايق را به بانک ارائه کرد اما آن بانک در کمال ناباوري وثايق ارائه شده را 150 ميليارد ريال ارزيابي کرد.
وي گفت: در سال 1397 مجدداً درخواست تسهيلات به ميزان 600 ميليارد ريال جهت تکميل طرح توليد ميلگرد ساختماني در کارخانه ذوب آهن ملکان از طريق کارگروه اشتغال فراگير به بانک توسعه تعاون معرفي شد و بانک به بهانه خريد اقلام خارجي که اجتناب ناپذير بود (امکان ساخت داخل ندارند) از پرداخت تسهلات خودداري کرد.
*خاک خوردن 150 ميليارد تومان سرمايه_گذاري انجام شده در ذوب آهن ملکان
مديرعامل شرکت ذوب آهن ملکان نيز با بيان اينکه تاکنون 150 ميليارد تومان براي احداث ساختمان و تهيه دستگاههاي مورد نياز توليد از طريق سرمايه گذاري بخش خصوصي هزينه شده است، گفت: سرمايه گذاران اين واحد توليدي تمام هزينه هاي انجام شده را تاکنون از جيب خود پرداخت کرده اند.مرتضي حمايت خواه، پيشرفت فيزيکي و تهيه و راه اندازي کارخانه ذوب آهن ملکان را بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت 71 درصد اعلام و اضافه کرد: براي تکميل و بهره برداري از واحد نورد اين کارخانه به 110 ميليارد تومان بودجه نياز است.
وي وسعت فاز اول اين کارخانه را  10 هکتار بيان کرد و اظهار داشت: در صورت رفع مشکل تعطيلي و در بازه زماني 9 ماهه سالانه 350 هزار تن ميلگرد ساختماني نمره 8 در اين کارخانه توليد و زمينه اشتغال حداقل 180 نفر در 2 نوبت کاري در اين کارخانه فراهم خواهد شد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،حمايت خواه ادامه داد: در فاز دوم اين کارخانه شامل توليد ذوب و احيا نيز زمينه اشتغال مستقيم يک هزار و 200 نفر و به صورت غيرمستقيم شش هزار نفر فراهم مي شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع