عصر آذربایجان

گزارش خبر

تامين آب آشاميدني شهرستان گرمي؛ مشکل چندساله که همچنان ادامه دارد

تامين آب آشاميدني شهرستان گرمي؛ مشکل چندساله که همچنان ادامه دارد

1401/03/22

گروه اقتصادي: شهرستان گرمي در شمال استان اردبيل از سال‌هاي گذشته دچار مشکل تامين آب آشاميدني در مناطق شهري و روستايي است ولي به رغم وعده‌هاي داده شده و برخي اقدامات متوليان امر، مردم اين شهرستان همچنان در تامين اين نياز اوليه خود چشم انتظار اقدامات اساسي هستند.

گروه اقتصادي: شهرستان گرمي در شمال استان اردبيل از سال‌هاي گذشته دچار مشکل تامين آب آشاميدني در مناطق شهري و روستايي است ولي به رغم وعده‌هاي داده شده و برخي اقدامات متوليان امر، مردم اين شهرستان همچنان در تامين اين نياز اوليه خود چشم انتظار اقدامات اساسي هستند.

 همه ساله در ماه‌هاي گرم سال تامين آب آشاميدني شهرستان گرمي بيشتر از هر زمان ديگر عيان‍‌تر مي‌شود به طوري که تامين آب در ماه خرداد، تير، مرداد و شهريور به دغدغه اصلي مردم و مسئولان اين شهرستان تبديل شده و با سپري شدن اين ماه‌ها، حل مشکل به سال بعد موکول مي‌شود.
تامين آب آشاميدني شهرستان گرمي به خصوص روستاهاي اين منطقه در تابستان سال گذشته به حدي جدي شد که برخي از محلات شهر چندين روز بدون آب ماندند و فرياد العطش مردم به جايي نرسيد.
علي بهشتي فرماندار سابق شهرستان گرمي، سال گذشته مشکل اصلي در تامين آب آشاميدني اين شهرستان را فرسوده بودن شبکه توزيع و انتقال اعلام کرد ولي شواهد نشان مي‌دهد که چنين ادعايي درست نيست چرا که به جز ماه‌هاي گرم سال، در تامين نياز آب شهر گرمي در ساير ماه‌هاي سال مشکلي وجود نداشته است.يک کارشناس آب که خواست نامش در خبر درج نشود، گفت که علاوه بر فرسوده بودن و افزايش مصرف در ماه‌هاي گرم سال، مشکل اصلي تامين آب در شهرستان گرمي تامين نشدن برق دستگاه‌هاي پمپاژ آب است.وي بيان کرد: آب شهرستان گرمي از حدود 60 کيلومتري تصفيه خانه و از محل کانال آب بخش جعفرآباد شهرستان بيله‌سوار تامين مي‌شود و در فصل تابستان به علت قطع مکرر برق و نيز مصرف بالاي پمپ‌هاي انتقال، نوعي نابساماني در تامين برق خط انتقال آب از طريق لوله وجود دارد.
مردم شهرستان گرمي امسال نيز با شروع فصل گرما، دوباره با مشکل قطعي آب مواجه هستند و آب برخي محلات و به خصوص مناطق روستايي اين شهرستان قطع مي‌شود. شواهد نشان مي‌دهد که با گرمتر شدن هوا و بالا رفتن ميزان مصرف آب و برق، امسال نيز قطعي مکرر و مداوم آب در شهرستان گرمي تکرار خواهد شد.
انتقاد نماينده گرمي از بي توجهي چندساله به مساله تامين آب آشاميدني اين شهرستان
رئيس مجمع نمايندگان استان اردبيل و نماينده مردم شهرستان گرمي و انگوت با انتقاد از بي توجهي چندساله به مساله تامين آب آشاميدني اين شهرستان، عدم پايبندي مديريت آب و فاضلاب استان به تعهدات خود در قبال اين مشکل را غيرقابل توجيه خواند.ولي اسماعيلي تامين آب پايدار براي شهرستان گرمي را ضروري خواهد و گفت: وعده‌هاي ساماندهي و تامين آب شرب شهرستان گرمي تاکنون بر زمين مانده است.
وي در مطلبي که در کانال تلگرامي خود منتشر کرد، افزود: متاسفانه بعد از گذشت چند سال از وعده‌هاي مديرعامل آب و فاضلاب استان، هنوز مشکل آب شرب شهرستان گرمي برطرف نشده است.نماينده گرمي و انگوت و رئيس کميسيون اجتماعي مجلس يازدهم با اشاره به اينکه مردم بخش مرزي موران شهرستان گرمي چندين سال است که از نبود آب شرب رنج مي‌برند، بيان کرد: با گذشت چندين سال هنوز فاز اول مجتمع آبرساني موران به بهره‌برداري نرسيده و همين مساله موجب کوچ اهالي از منطقه شده است.وي اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب استان اردبيل به تعهدات خود در خصوص برطرف کردن مشکل آب شرب شهرستان گرمي پايبند باشد و مردم گرمي نيز در جريان باشند که منتخب آنها بيش از يک سال است که به مسئولان اجرايي هم در سطح ملي و هم استاني تذکر و هشدار لازم را داده تا اين شهرستان امسال با تنش آب شرب مواجه نشود.اسماعيلي تاکيد کرد: در صورت عدم پاسخ و اقدام مناسب از سوي متوليان امر، از ابزارهاي نظارتي خود استفاده خواهم کرد.پيگيري‌هاي نماينده گرمي و انگوت تاکنون اثري در تامين آب گرمي نداشته و هم اکنون با شدت گرفتن گرماي هواي خردادماه، قصه قطعي آب گرمي به خصوص براي روستانشينان اين خطه در حال تکرار است به طوري که طي چند روز، آب برخي روستاهاي اين شهرستان از جمله کلاسر و ايلخچي به طور کامل قطع بوده است.
آب و فاضلاب استان اردبيل: در تامين آب گرمي مشکلي نداريم
هر چند که مردم و نماينده شهرستان گرمي اصرار دارند که تامين آب اين شهرستان به خصوص در مناطق روستايي در وضعيت مطلوبي قرار ندارد ولي رئيس هيأت مديره و مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبيل از عمليات بازسازي و ترميم خط انتقال آب خام از منطقه جعفرآباد(ايستگاه پمپاژ عزيزکندي) به تصفيه خانه آب شرب شهر گرمي، خبر داد و يادآور شد که آبرساني به مراکز شهري و روستايي و مجتمع‌هاي آبرساني در محدوده اين خط لوله، به روال عادي بازگشته است.عليرضا نعمت سلطاني اضافه کرد: با اقدامات انجام شده در شبکه انتقال و توزيع، آرزوي چندين ساله براي اصلاح و بازسازي خط انتقال آب خام از جعفرآباد به تصفيه خانه گرمي محقق شده است.وي تاکيد کرد: عمليات اصلاح خط آبرساني به تصفيه خانه آب شرب شهر گرمي از ايستگاه پمپاژ شماره يک عزيزکندي جعفرآباد که بر اثر فرسايش و خوردگي آسيب ديده بود، با اعتبار110 ميليارد ريال و به طول يک کيلومتر انجام شده و آبرساني به شهرها و روستاهاي تحت پوشش اين خط به روال عادي برگشته است.مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبيل اضافه کرد: عمليات اصلاح، ترميم و بازسازي اين خط لوله آسيب ديده به همت بنياد برکت، مجموعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور و با پيگيري نماينده مردم منطقه در مجلس شوراي اسلامي در مرحله اتمام و بهره‌برداري است.
وي همچنين بيان کرد: براي افزايش ظرفيت تصفيه خانه گرمي و بازسازي آن اقدامات مهمي آغاز شده و مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان اردبيل در حين اجراي طرح، اصلاح و بازسازي خط انتقال آب خام از جعفرآباد به تصفيه خانه گرمي، نظارت کاملي بر روند کار دارند.بنا به اعلام شرکت آب و فاضلاب استان اردبيل، در حال حاضر 56 درصد روستاهاي اردبيل داراي آب پايدار است و با بهره‌برداري از 15 مجتمع آبرساني روستايي در دست اجرا تا چهار سال آينده، 320 هزار نفر از مردم روستاهاي استان از آب پايدار بهره‌مند خواهند شد.بيشترين مشکل در تامين آب در استان اردبيل بخش موران شهرستان گرمي مشهود است به طوري که آبرساني به 63 روستاي اين بخش واقع در شمال استان اردبيل و در جوار جمهوري آذربايجان به خصوص در فصل تابستان به صورت سيار و با استفاده از تانکر انجام مي شود و همين مساله در سالهاي گذشته موجب مهاجرت بيشتر جمعيت اين منطقه شده است.بيش از نيمي از جمعيت ساکن در روستاهاي اين بخش به علت کمبود آب و نبود راه مناسب و ساير خدمات رفاهي و معيشتي از اوايل دهه 1370 تاکنون به مناطق ديگر مهاجرت کرده است.براي حل اين مشکل طرح آبرساني به بخش مرزي موران شهرستان گرمي مغان از سال 1394 آغاز شده ولي اهالي اين بخش مرزي محروم همچنان چشم انتظار پايان وعده‌ها براي حل مشکل آب خود هستند.هم‌اکنون پروژه آبرساني به بخش موران با پيشرفت فيزيکي 75 درصدي در حال اجراست و انتظار مي‌رود که اين طرح تا پايان امسال تکميل شود.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، استان اردبيل يک هزار و 700 روستاي داراي سکنه دارد و شاخص بهره‌مندي روستاهاي اردبيل از نعمت آب 75 درصد است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها