عصر آذربایجان

گزارش خبر

ظرفيت‌ها و چشم‌اندازهاي بخش صنعت در استان اردبيل

ظرفيت‌ها و چشم‌اندازهاي بخش صنعت در استان اردبيل

1403/05/28

گروه اقتصادي: وجود معادن غني، نيروي انساني توانمند و ماهر، نزديکي به بازارهاي قفقاز و آسياي ميانه چشم‌انداز بسيار خوبي براي توسعه صنعت در استان اردبيل فراهم کرده است و انتظار مي‌رود با توسعه و تکميل زيرساخت‌هاي در دست اجرا در سال‌هاي پيش رو، بخش صنعت استان شاهد رونق بيش از پيش باشد.


هرچند اقتصاد استان اردبيل عمدتا با کشاورزي و گردشگري شناخته شده است و اصولا اقتصاد اين استان مبتني بر کشاورزي است در عين حال در سال‌هاي اخير در مسير صنعتي شدن اين استان گام خوبي برداشته است و چشم‌انداز اميدوار کننده‌اي در اين بخش وجود دارد.
چرا توسعه صنعت براي اردبيل ضروري است
کشاورزي و گردشگري در استان اردبيل به‌واسطه اقليم سرد به‌ويژه در مناطق مرکزي و جنوبي استان در ماه‌هاي سرد و نيمه دوم سال عملا در حالت نيمه‌تعطيل قرار مي‌گيرد و ظرفيت‌هاي انساني و اشتغال موجود در اين استان بين پنج تا 6 ماه سال بهره‌وري لازم را در اين بخش‌ها ندارد.
از سوي ديگر مروري بر وضعيت آب و هوا و به تبع آن کشاورزي استان در سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد که ريسک فعاليت در بخش کشاورزي بسيار بالاتر رفته است.
طي سال‌هاي اخير بلاياي طبيعي همچون سرمازدگي زودرس بهاره، سيل، خشکسالي و تگرگ خسارت‌هاي سنگيني به کشاورزي استان وارد کرده است و با توجه به هزينه‌هاي بسيار بالاي زيرساخت‌هاي مدرن کشاورزي مواجهه با اين شرايط و مديريت آن بسيار سخت و دشوار است.
بخش گردشگري استان اردبيل هم تقريبا چنين شرايطي دارد. به طوري که معمولا فصل گردشگري در اين استان عملا از ارديبهشت ماه آغاز و تا اواسط فصل پاييز رونق دارد و زيرساخت‌هاي ايجاد شده در اين بخش هم در فصل‌هاي سرد سال عملا نيمه‌تعطيل است و بهره‌وري لازم را ندارد.
اما بخش صنعت استان اردبيل با توجه به فعاليت در محيط عموما سربسته مي‌تواند در فصل زمستان هم فعال باشد و به اصطلاح فعاليت در بخش صنعت تمام فصلي است و در ماه‌هاي سرد سال تعطيل نيست و همين امر مي‌تواند زمينه‌ساز رونق اقتصاد استان شود.
توسعه زيرساخت‌ها و چشم‌انداز اميدوار کننده صنعت در استان اردبيل
نبايد فراموش کرد که استان اردبيل از ظرفيت‌هاي نسبتا خوبي برخوردار است که مي‌تواند زمينه‌ساز رونق توليد و اشتغال و سود بسيار مناسب براي سرمايه‌گذاران باشد. نيروي انساني ماهر و ارزان، دسترسي سريع و ارزان به بازارهاي 400 ميليوني آسياي ميانه و قفقاز، گمرک بيله‌سوار، منطقه آزاد اردبيل و وجود مواد خام اوليه چه در صنايع تبديلي کشاورزي و چه در بخش معدن از جمله فرصت‌هايي است که سرمايه‌گذاران بايد مدنظر داشته باشند.
طي سال‌هاي اخير در حوزه تکميل زيرساخت‌هاي استان هم اقدامات خوبي آغاز شده است که سرمايه‌گذاري را در استان اردبيل توجيه‌پذير مي‌کند ، حمل و نقل ريلي زمينه‌ساز انتقال ارزان و امن مواد اوليه موردنياز واحدهاي توليدي و از سوي ديگر توليدات بخش‌هاي مختلف صنعت و کشاورزي به بازارهاي هدف را امکان‌پذير مي‌سازد. در اين راستا راه‌آهن اردبيل به عنوان اصلي‌ترين پروژه زيرساختي تقريبا مراحل نهايي را طي مي‌کند و انتظار مي‌رود با توجه دولت چهاردهم در کمترين زمان ممکن به بهره‌برداري برسد.علاوه بر اين زيرساخت‌هاي حمل و نقل هوايي اردبيل هم در سال‌هاي اخير با توسعه و تجهيز فرودگاه اردبيل تقريبا تکميل شده است به طوري که در سال گذشته تعداد کنسلي پروازهاي فرودگاه اردبيل به کمترين حد ممکن طي سال‌هاي اخير کاهش يافته است ، ضمن اينکه فرودگاه پارس‌آباد هم مي‌تواند با توجه بيشتر مسئولان نقش اساسي در جابجايي بار و کالاي توليد شده در چشمه‌هاي بار در اين منطقه داشته باشد.
همچنين در بخش جاده‌اي هم کارگاه‌هاي تعريض راه‌هاي اصلي به ويژه در مسير شمال-جنوب استان و ايجاد شبکه بزرگراهي در قالب قطعات مختلف فعال است و انتظار مي‌رود طي يکي 2 سال آينده خلاءهاي موجود در اين بخش هم مرتفع شود.
در يکي 2 سال اخير در حوزه زيرساخت‌هاي انرژي هم گام‌هاي خوبي برداشته شده است به طوري که مي‌توان گفت انرژي مورد نياز گلخانه‌هاي در دست احداث در شمال استان و واحدهاي توليدي و صنعتي براي يک بازه زماني بلندمدت تامين خواهد شد.
در حال حاضر توليد برق استان اردبيل تقريبا سه برابر ميزان مصرف آن است. از سوي ديگر با تکميل و بهره‌برداري از خط انتقال دوم گاز اردبيل ظرفيت گاز استان از 11 ميليون متر مکعب فعلي به 25 ميليون متر مکعب افزايش خواهد يافت.
همچنين در بخش تامين آب با وجود مشکلات عديده‌اي که در مرکز استان وجود دارد ، چه در شمال استان در سواحل ارس و چه در جنوب استان مشکلي براي توسعه بخش صنايع آب بر وجود ندارد و مي‌توان از ظرفيت‌هاي موجود در اين 2 منطقه استفاده کرد.
آمارهايي از وضعيت موجود صنعت در استان اردبيل
طبق اظهارات مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبيل هم‌اکنون 28 هزار نفر در يک هزار و 200واحد توليدي در استان شاغل هستند که برخي از اين واحدهاي توليدي و صنعتي به صورت چند نوبته در حال فعاليت هستند و محصولات و کالاهاي باکيفيت و استاندارد توليد و روانه بازار مي‌کنند.
استان اردبيل به لحاظ توليدات صنعتي و تامين نياز بخش‌هاي مختلف در سطح کشور از ساير استان‌ها پيشي گرفته است و بخش صنعت استان اردبيل حرف‌هاي بسياري براي گفتن دارد. در حال حاضر 85 درصد از نياز باتري خودروهاي سبک و سنگين کشور در اردبيل توليد مي‌شود که ظرفيت افزايش آن با راه‌اندازي خط توليد جديد وجود دارد. از سوي ديگر آرتاويل تاير علاوه بر تامين نياز استان نزديک به 15 درصد ميزان لاستيک خودروهاي سبک و 20 درصد لاستيک خودروهاي سنگين کشور را تامين مي‌کند.
واحدهاي توليدي و صنعتي اين استان همچنين در زمينه توليد محصولات گوناگون سلولزي نيز در مقايسه با ساير نقاط پيشتاز هستند، به طوري که بين 20 تا 80 درصد نياز کشور از پارکت گرفته تا اچ‌.دي.ال را تامين مي‌کنند.
به گفته مسعود ايراني ، مديرکل صنعت معدن و تجارت استان اردبيل در حال حاضر 80 درصد انواع توپ‌هاي ورزشي مورد استفاده در کشور در اردبيل توليد مي‌شود. توسعه و راه‌اندازي صنايع ورزشي اعم از لواز ورزشي و لباس مي‌تواند نقش بسزايي در توسعه اشتغال خانگي در اين استان با اقليم سرد داشته باشد و اين امر هم به کسب درآمد خانوارهاي اين استان و هم رونق اقتصاد استان منجر خواهد شد.
در عين حال استان اردبيل در زمينه صنايع سنگين هم ظرفيت‌هاي خوبي دارد. استان اردبيل در زمينه فولاد يک ميليون تن آهن اسفنجي مورد نياز کشور را با واحدهاي توليد شمش و ذوب، مقاطع فولادي تامين مي‌کند.
واحدهاي صنعتي استان اردبيل ظرفيت خوبي در توليد خودروهاي سنگين دارند به طوري که کشنده کاميون با عمق ساخت حدود ?? درصد لوازم يدکي، بدنه و قطعات فني بخش زيادي از خودروهاي سنگين مانند کاميون و لودر را تامين مي‌کنند. ماه گذشته براي نخستين بار لودر پنج تني توليد و مونتاژ شد و قرار است با افزايش عمق توليد انجام شود.
استان اردبيل همچنين در حوزه معدن و صنايع معدني نيز حرف‌هاي بسياري براي گفتن دارد و بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته در اين حوزه و تحقق هدف‌هاي مورد نظر تا سال آينده به برطرف کردن معضل بيکاري در استان کمک کند.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبربان،کشف معدن مس در مشگين‌شهر چشم‌انداز بسيار مطلوبي براي اين استان ايجاد کرده است که در صورت توجه مسئولان و نگاه راهبردي مي‌تواند نقش اساسي در اقتصاد استان و کشور داشته باشد ، علاوه بر اين مطالعه‌ها و اکتشاف‌هاي صورت گرفته در چند سال گذشته به چندين نقطه اميدبخش با ظرفيت قابل‌توجهي رسيده و با جذب سرمايه‌گذاران جديد در اين حوزه بستر براي جهش در حوزه معدن هم فراهم خواهد شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها