عصر آذربایجان

گزارش خبر

موزه خانه استاد شهريار درتبريز

موزه خانه استاد شهريار درتبريز

1402/02/10

گروه سيري در استان ها:خانه‌ شهريار مربوط به دوره دوم پهلوي بوده و در دو طبقه با مساحتي حدود 241 متر ساخته شده است. اين خانه، سومين خلوتکده شاعر ترک زبان بود که قدمت آن به سال 1330 بازمي‌گردد.

گروه سيري در استان ها:خانه‌ شهريار مربوط به دوره دوم پهلوي بوده و در دو طبقه با مساحتي حدود 241 متر ساخته شده است. اين خانه، سومين خلوتکده شاعر ترک زبان بود که قدمت آن به سال 1330 بازمي‌گردد.
به گزارش عصر آذربايجان ،  در حقيقت تاريخچه‌اي پررمز و راز از زندگي اين شاعر بزرگ در دل خود دارد. در اين خانه از تلويزيون و چراغ نفتي قديمي کنار رختخواب استاد گرفته تا نوشته‌ها و آثار او، سه تار قديمي استاد و دکور خانه همانطور که بوده باقي مانده است. در حين تماشاي شما از اين موزه، آثار استاد شهريار، که با صداي خودش خوانده شده است، در فضا پخش مي‌شود و لذت بازديد از خانه قديمي شاعر جگر سوخته را برايتان دو چندان مي‌کند.
در طبقه اول يک ساعت چپگرد توجه‌تان را جلب خواهد کرد.  عقربه‌هاي آن به سمت عقب حرکت مي‌کنند که نماد حسرت ديدن روزگاران قديم است. در طبقه بالاي خانه که بخش اصلي اين موزه محسوب مي‌شود، عکس، دستنوشته، لباس، کتاب، لوازم التحرير، رختخواب استاد، عصا، قسمت پذيرايي خانه‌ استاد شهريار تبريز و لوح‌هاي تقدير استاد شهريار قرار گرفته است. حتي اعلاميه مراسم چهلم استاد که در مسجد کبود واقع در خيابان کهنه برگزار شد، نيز در اين خانه نگهداري شده است.
 پس از ديدن طبقات اول و دوم به زيرزمين خانه برويد. فضاي سنتي همراه با تخت و حوض 4 گوش ستاره‌اي که بين تخت‌ها قرار داده شده است، اين امکان را برايتان فراهم مي‌کند تا دمي نشسته و به باقي آثار و عکس‌هاي استاد در طول دوره‌هاي زندگي‌اش، نگاه کنيد.
خانه رو به باغچه و حوض کوچکي که دور تا دور آن گلدون کاري شده است، باز مي‌شود. خانه قديمي با بناي آجري شبيه به تمام بناهاي قديمي خانه مادربزرگ و  پدربزرگ‌مان است.
 از در که وارد مي‌شود، ايوان کوچکي در سمت چپ‌تان است که زير پله نيز در نزديکي آن قرار گرفته است. حوض، شکل دو مستطيل کوچک و بزرگ است که رنگ آبي آن و گلدان‌هاي زيباي دور تا دور حوض، به صفاي خانه اضافه کرده است. به داخل خانه مي‌رويم، ديوارهاي داخل، با گچ‌بري‌هاي از نوع قديمي تزئين شده است. طاقچه‌هاي هلالي شکل سبز رنگ که در قسمت پذيرايي خانه قرار دارد، امروز بستر نگهداري آثار و قاب عکس استاد شده است
. وضعيت فعلي و کاربري بناي خانه استاد شهريار تبريز بدين گونه است که در سال 1367 پس از درگذشت استاد، اين خانه توسط شهرداري تبريز از خانواده استاد خريداري مي‌شود و همراه با وسايل خانه تبديل به موزه ادبي استاد شهريار مي‌شود. خانه در سال 1386 به ثبت آثار ملي درمي‌آيد. از معدود موزه‌هاي قديمي تبريز، همين خانه استاد است که به صورت هيئت امنايي و زير نظر شهرداري نگهداري مي‌شود.
 بعد از افتتاح موزه از مردم دعوت شد تا اگر اسنادي از اين شاعر ارزشمند در دست دارند به موزه اهدا کنند که طي آن مردم بسياري از وسايل با ارزش خود حتي کمانچه و بشقاب‌هاي قديمي آذربايجاني را به موزه اهدا کردند. اين خانه که از مکانها و جاهاي ديدني تبريز است، نزديک به محل‌هاي تاريخي شهر همچون عمارت شهرداري، خانه تاريخي نيکدل، موزه سنجش و خانه حيدرزاده است که پس از بازديد از موزه استاد شهريار تبريز، مي‌توانيد در همان محله مقصوديه، سري به ساير بناهاي تاريخي شهر بزنيد.
 پس از آن از مسجد کبود، موزه آذربايجان و موزه عصر آهن که در نزديکي ميدان ساعت قرار گرفته است، ديدن کنيد. خانه از آن دست خانه‌هايي است که با ورود به آن حال و هواي خانه قديمي پدربزرگ برايتان زنده مي‌شود. خانه‌اي که گويي هنوز شهريار در آن زنده است. حفظ وسايل و چينش آن‌ها به همان شکلي که بوده، حس و حال زنده و خوبي به اين خانه بخشيده است. اگر به تبريز رفتيد و جزو دوستداران استاد شهريار هستيد، حتما از اين خانه ديدن کنيد. حتي اگر هم از طرفداران وي نباشيد، ديدن خانه قديمي که استاد ، بيست سال آخر از روزهاي عمرش را در آن گذراند، خالي از لطف نيست.
 استاد شهريار نه فقط براي تبريزي‌ها، که براي تمام ايران است و اگر گذرتان به شهر زيباي تبريز افتاد، کم‌انصافي است سر به خانه اين شاعر دوست‌داشتني نزنيد و فاتحه براي شادي روح او نخوانيد. شعر علي اي هماي رحمت زمزمه زبان و جان خيلي‌هاست.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها