عصر آذربایجان

گزارش خبر

همدلي مسوولان در مطالبه رفع آلايندگي نيروگاه تبريز

همدلي مسوولان در مطالبه رفع آلايندگي نيروگاه تبريز

1400/09/07

گروه گزارش: آلايندگي نيروگاه حرارتي تبريز به عنوان يکي از عوامل اصلي آلودگي هواي اين کلان شهر در فصل سرد، به بستري براي همدلي مسوولان شهري و استاني و نمايندگان مردم اين خطه در مجلس شوراي اسلامي براي رفع اين مشکل تبديل شده است.

گروه گزارش: آلايندگي نيروگاه حرارتي تبريز به عنوان يکي از عوامل اصلي آلودگي هواي اين کلان شهر در فصل سرد، به بستري براي همدلي مسوولان شهري و استاني و نمايندگان مردم اين خطه در مجلس شوراي اسلامي براي رفع اين مشکل تبديل شده است. 

کارشناسان مي گويند بيش از يک پنجم آلودگي هواي کلان شهر 1.8 ميليون نفري تبريز، ريشه در آلايندگي نيروگاه حرارتي اين شهر دارد که در منطقه صنعتي غرب تبريز واقع شده و از قضا جهت بادهاي اين کهن شهر نيز غربي- شرقي است که موجب مي شود همه ذرات آلاينده بر اساس ساکنان آن آوار شود. اما نکته قابل توجه در خصوص آلايندگي نيروگاه حرارتي تبريز اين است که هر چند به گفته مقام هاي قضايي آذربايجان شرقي تاکنون در زمينه رفع پتانسيل هاي آلايندگي آن از قبيل نصب فيلترهاي لازم اقدام کافي نشده است، اما استفاده از مازوت در آن، مشکل آلايندگي‌اش را دوچندان مي کند. در تببين اين نکته ضروري است اشاره شود که بنا بر اعلام اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي، استفاده از مازوت در نيروگاه حرارتي تبريز، موجب افزايش 49 برابري توليد گازهاي سولفور و سه برابري گازهاي نيتروژن در مقايسه با استفاده از سوخت گاز مي شود. از سوي ديگر انتشار خبري مبني بر صفر کردن گاز نيروگاه حرارتي تبريز توسط وزارت نفت در دولت قبلي به نقل از متفکرآزاد، عضو هيات رييسه مجلس و نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي، در ? هفته قبل، اين سوال را در نزد افکار عمومي دامن زد که چگونه مي شود نيروگاه هاي تهران، کرج و اصفهان از سوخت گاز براي توليد انرژي استفاده کنند، اما اين امر در مورد نيروگاه حرارتي تبريز که اتفاقاً به رغم سردسيري بيشترين صرفه جويي در مصرف گاز را داشته اند، صادق نباشد.
 بروز اين وضعيت سبب همدلي مسوولان آذربايجان شرقي براي رفع مشکل از مرجع وزارت نفت شد، به گونه اي که امام جمعه تبريز به ضرورت رفع مشکل آلايندگي نيروگاه حرارتي تبريز از طريق تامين سوخت گاز مورد نياز آن در خطبه هاي نماز جمعه پرداخت و استاندار آذربايجان شرقي نيز هفته گذشته از تحقق اين مطالبه مردمي به دستور معاون اول رييس جمهوري و از طريق اختصاص سوخت گاز نيروگاه حرارتي هريس به نيروگاه تبريز خبر داد.
 مجوز انتقال گاز از نيروگاه هريس به نيروگاه تبريز صادر شد
استاندار آذربايجان‌شرقي با اشاره به پيگيري‌هاي انجام شده براي عدم استفاده از مازوت در نيروگاه تبريز و افزايش سهميه گاز اين نيروگاه، گفت: با دستور معاون اول رئيس جمهوري، مجوز انتقال گاز از نيروگاه هريس به نيروگاه تبريز صادر شد.عابدين خرّم با تاکيد بر تلاش دستگاه‌هاي مسئول براي اجرايي شدن اين مجوز، اظهار داشت: با توجه به اينکه نيروگاه هريس امکان استفاده از سوخت مايع به جاي گاز را دارد، مجوز انتقال سهميه گاز آن به نيروگاه تبريز صادر شد و اين کار هرچه سريع‌تر بايد انجام شود.عابدين خرّم با تاکيد بر تلاش دستگاه‌هاي مسئول براي اجرايي شدن اين مجوز، اظهار داشت: با توجه به اينکه نيروگاه هريس امکان استفاده از سوخت مايع به جاي گاز را دارد، مجوز انتقال سهميه گاز آن به نيروگاه تبريز صادر شد و اين کار هرچه سريع‌تر بايد انجام شود.
وي با اشاره به اينکه کاهش سهميه گاز استان از 2 ماه پيش و زودتر از برخي استان‌هاي ديگر آغاز شده است، افزود: امسال هم با سرماي زودرس مواجه هستيم و هم سهميه گاز کاهش پيدا کرده است که اين شرايط، ضرورت صرفه‌جويي در مصرف گاز را دوچندان کرده است.
خرم تاکيد کرد: ضروري است سيستم‌هاي گرمايش تمام ادارات و سازمان‌ها در ساعات تعطيلي خاموش و يک ساعت قبل از شروع فعاليت روشن شوند؛ رسانه‌ها و صداوسيما نيز براي معرفي الگوي مناسب مصرف و مديريت مصرف انرژي تلاش کنند.استاندار آذربايجان شرقي تاکيد کرد: وظايف و مأموريت‌هاي ابلاغي از سوي کارگروه آلودگي هوا، توسط همه سازمان‌ها و ادارات و نيروهاي مسلح به صورت جدي پيگيري و عملياتي شود.وي با تاکيد بر برگزاري هفتگي اين کارگروه جهت پيگيري مصوبات و ارزيابي عملکرد دستگاه‌هاي مختلف، افزود: اگر شاخص آلودگي هوا افزايش يابد وضعيت استان حتي از شرايط کرونايي نيز خطرناک‌تر مي‌شود و بايد اقدامات جدي انجام شود.خرم همچنين گفت: پليس راهنمايي و رانندگي در روزهايي که در وضعيت اضطراري قرار داريم از تردد خودروهاي فرسوده بالاي ?? سال در محدوده طرح زوج و فرد جلوگيري کند.جواد رحمتي، معاون هماهنگي امور عمراني استاندار آذربايجان شرقي نيز با اشاره به پديده وارونگي هوا که باعث افزايش آلودگي مي‌شود، گفت: سازوکاري طراحي شود که در وضعيت‌هاي مختلف، اقدامات لازم انجام شود و نيازي به تصميم‌گيري‌هاي اضطراري نباشد.
20 تا 27 درصد آلودگي هواي تبريز به نيروگاه حرارتي تبريز مربوط است
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي نيز با ارايه گزارشي از وضعيت هواي کلانشهر تبريز که براساس آن در سال جاري، 66 روز پاک، 173 روز قابل قبول، 8روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس و 2 روز ناسالم براي همه گروه‌ها بوده است.حسن عباس‌نژاد با اشاره به اينکه نيروگاه تبريز و منابع متحرک بيشترين حجم آلودگي هوا را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: با افزايش استفاده از مازوت در نيروگاه تبريز تعداد روزهايي که شاخص آلودگي آن، غلظت اکسيدهاي گوگردي است افزايش مي‌يابد.
وي ادامه داد: در روزهاي سرد سال چون با پديده وارونگي هوا مواجه هستيم تجمع آلودگي موجب افزايش روزهاي آلوده مي‌شود.
عباس نژاد گفت: يکي از چالش هاي اساسي تبريز فعاليت صنايع بازيافت به صورت غيرقانوني است که اقدام به پسماند سوزي مي کنند.رضا فدايي، معاون محيط انساني اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي نيز اعلام کرد که در زمان آلودگي هواي تبريز بر اساس تقسيم بندي ذرات، 20 تا 27 درصدي شاخص آلودگي مربوط به نيروگاه است. وي افزود: عمده آلايندگي نيروگاه حرارتي تبريز مربوط به گازهاي سولفور (اس.او.ايکس) بوده و ميزان آن در صورتي که مصرف نيروگاه گاز باشد، 15 صدم تن در روز و در صورت استفاده از مازوت 7.3 تن در روز، يعني 49 برابر  است؛ همچنين ميزان گازهاي نيتروژن متصاعد شده به هوا به دليل فعاليت نيروگاه تبريز (ان.او.ايکس) روزانه 16 تن در مصرف گاز و 47 تن در روز به هنگام مصرف مازوت است. فدايي اضافه کرد: سياهي که در خروجي دودکش هاي نيروگاه حرارتي تبريز مشاهده مي شود، ترکيب اين گازها با رطوبت هواست. وي يادآوري کرد: هر چند امروز ميزان آلايندگي نيروگاه تبريز 10 درصد کاهش يافته، اما در هر صورت تا روز سه شنبه به نيروگاه حرارتي تبريز فرصت داده شده تا نسبت به کاهش آلايندگي و تغيير سوخت اقدام کند، در غير اين صورت با حکم دادستاني، شير فلکه مازوت نيروگاه هاي حرارتي تبريز و بناب پلمب مي شود.
طرح سوال از وزير نفت به دليل عدم اقناع به کميسيون تخصصي ارجاع شد
عضو هيات رئيسه و نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز اعلام کرد: چند تن از نمايندگان آذربابجان شرقي در مجلس با طرح سوال از وزير نفت خواستار اصلاح مازوت سوزي نيروگاه تبريز و کاهش آلودگي هواي اين کلانشهر شدند.روح الله متفکرآزاد با اشاره به طرح سوال از وزير نفت درباره استفاده از مازوت در نيروگاه هاي حرارتي تبريز و سهند اظهار داشت: در هفته گذشته جلسه اي با حضور مديرعامل شرکت گاز ايران در اين باره برگزار کرديم که مطالب مطرح شده در اين جلسه قانع کننده نبود.وي افزود: در اين راستا جلسه اي ديگر نيز با حضور وزير نفت برگزار کرديم که متاسفانه اين جلسه نيز نتيجه اي نداشت و به جمع بندي نرسيديم.نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي يادآوري کرد: تاکيد وزارت نفت بر اين است که مصرف گاز افزايش زيادي داشته و از روزانه 300 ميليون متر مکعب در سال گذشته، امسال به 500 ميليون مترمکعب در روز رسيده است.
در صورت رفع نشدن فوري مشکلات نيروگاه هاي تبريز و بناب با عاملان اصلي برخورد قضايي مي‌شود
سرپرست معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري کل آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه موضوع رفع مشکلات آلايندگي نيروگاه‌هاي حرارتي تبريز و بناب مورد غفلت و بي توجهي قرار گرفته است، گفت: در صورت رفع نشدن فوري مشکلات اين نيروگاه ها، با عاملان اصلي برخورد قضايي مي‌شود.احمد موقري با بيان اينکه بر اساس گزارش ارائه شده سطح آلودگي ناشي از نيروگاه هاي حرارتي غيرقابل تحمل است، اظهار داشت: بهانه مسئولان نيروگاه ها مبني بر مصوبه نهادهاي بالادستي براي استفاده از سوخت مازوت پذيرفتني نيست، زيرا که هيچ مرجعي در کشور اين اجازه را به خود نمي دهد که ناقض حقوق مردم و بسترساز وقوع جرم باشد.وي افزود: موضوع استفاده از سوخت مازوت حتي بر فرض اينکه بر اساس دستورات بالادستي براي تامين نيروي برق، توجيهي براي آلودگي هوا نيست و حداقل ترين کار تهيه و نصب فيلترهاي لازم، در اين مدت بنا به بهانه هاي متعدد مورد غفلت واقع شده است.موقري گفت: با توجه به عدم تمايل به رفع مشکل و متوقف کردن اين موضوع و نبود برنامه اي دقيق براي کاهش آلودگي در سال هاي گذشته به اتهام آلودگي زيست محيطي، پرونده قضايي تشکيل شده است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا،وي اضافه کرد: با توجه به آمار و گزارش هاي ارائه شده توسط کارشناسان، مشکلات پيش آمده ترک فعل محسوب شده و دستگاه هاي ذيربط از جمله محيط زيست و شرکت گاز استان و نيروگاه هاي حرارتي در مرجع قضايي بايد پاسخگو باشند.سرپرست معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري کل استان خاطرنشان کرد: در صورت عدم انجام اقدامات لازم براي تأمين گاز نيروگاه، اقدام مقتضي انجام خواهد شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها