عصر آذربایجان

گزارش خبر

چالش نهضت ملي مسکن از مالکيت اراضي تا تأمين هزينه آماده‌سازي

چالش نهضت ملي مسکن از مالکيت اراضي تا تأمين هزينه آماده‌سازي

1401/07/17

گروه گزارش: خانه‌دار کردن مردم يکي ازبرنامه‌هاي اصلي دولت بوده که در قالب طرح نهضت ملي با چشم‌انداز خانه‌دار شدن بيش از 4 ميليون ايراني هدف‌گذاري شده است اما چالش هايي نيز پيش روي اين طرح وجود دارد.

گروه گزارش: خانه‌دار کردن مردم يکي ازبرنامه‌هاي اصلي دولت بوده که در قالب طرح نهضت ملي با چشم‌انداز خانه‌دار شدن بيش از 4 ميليون ايراني هدف‌گذاري شده است اما چالش هايي نيز پيش روي اين طرح وجود دارد.
 با توجه به عدم تعادل در بازار مسکن و افزايش نرخ خريد و اجاره، ضرورت داشت تا دولت براي تأمين سرپناه مردم به ساخت واحدهاي مسکوني با زيرساخت‌هاي رفاهي در چارچوب قوانين و مقررات اقدام کند.از اين رو به موازات برنامه انبوه‌سازي مسکن در دولت‌هاي پيشين، طرح نهضت ملي مسکن در دولت سيزدهم کليد خورد تا دولت بتواند علاوه بر تحقق جهش توليد مسکن و قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن، با ارائه انواع امکانات و مشوق‌ها از جمله ارائه زمين ارزان قيمت شرايط خانه‌دار شدن عده کثيري از مردم را تسهيل کند.
در چشم‌انداز طرح ملي مسکن قرار است تا سال 1401 بالغ بر 4 ميليون مسکن در کشور ساخته و تحويل متقاضيان شود اما در خلال اجراي اين طرح عظيم مشکلاتي مطرح است که از مهمترين آن‌ها مي‌توان به عدم شفاف‌سازي دولت براي پرداخت سهم مردمي در ساخت و ساز اين واحدها اشاره کرد.
در اين ارتباط يکي از واجدان شرايط دريافت واحد مسکوني در نهضت ملي مسکن اظهار کرد: هم‌اکنون که روند ثبت‌نام ما تمام و 2 قسط از تقسيط کل نهضت ملي مسکن پرداخت شده است، هنوز نهادهاي مسئول سهم آورده واجدان شرايط را از کل مبلغ ساخت و اجرا مشخص نکرده‌اند.
وي ادامه داد: الان ما نمي‌دانيم بايد براي تأمين آورده چه برنامه‌اي داشته باشيم يا به اخذ چه مبلغ تسهيلات بانکي اقدام کنيم تا بتوانيم سهم خود را از ساخت واحد مسکوني پرداخت کنيم.
مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل در اين رابطه گفت: سهم آورده مردم از سوي وزارت راه و شهرسازي حدود 300 تا 350 ميليون تومان برآورد شده است که بر اين اساس مردم موظف به پرداخت قسط‌هاي خود هستند تا عمليات اجرايي واحدها با شتاب قابل قبولي پيش رود.با اذعان به اينکه هزينه ساخت هر متر خانه هم‌اکنون چيزي حدود 4تا 6ميليون تومان برآورد مي‌شود با لحاظ تورم و گراني مصالح ساختماني و همچنين طي پروسه ساخت و بهره‌برداري از طرح نهضت ملي در کل کشور بايد هر چه زودتر آورده قطعي مردم در اين طرح مشخص و اعلام شود.
نبود تسهيلات مشخص براي حمايت از مشمولان
واضح است که براي بهره‌مندي دولت از آورده مردمي در اجراي نهضت ملي مسکن، بايد يک سري تسهيلات و شرايط آسان براي افرادي که توان پرداخت سهم آورده خود را ندارند در نظر گرفته شود، اما اين موضوع نيز همچنان در هاله‌اي از ابهام بوده و در بسياري از شهرهاي کشور توجهي به آن نمي‌شود.
جمعيت هدف در نهضت ملي مسکن عموماً افرادي از دهک‌هاي 1تا 5هستند که طبيعتاً توان مالي و منابع درآمدي خوبي براي پرداخت آورده ندارند و از طرفي بسياري از مردم اخذ وام مسکن را براي پرداخت رهن و اجازه بسيار راحت‌تر از پرداخت آورده در نهضت ملي مسکن مي‌دانند.
علي شعباني، کارشناس مسکن و ساختمان گفت: با شرايط سختي که در طرح نهضت ملي مسکن پيش‌روي مشمولان قرار دارد بسياري از واجدان شرايط شايد تا اتمام طرح و بهره‌برداري کامل صبور نبوده و نسبت به واگذاري مالکيت واحد مسکوني خود اقدام کنند.
وي تصريح کرد: با توجه به اينکه فصل کاري امسال در برخي استان‌ها همانند اردبيل کوتاه است و عمليات اجرايي نهضت ملي مسکن در برنامه سالانه با مشکلات و چالش‌هايي مواجه شود ضرورت دارد با در نظر گرفتن اين موارد تکليف مشمولان طرح مشخص شود.
اين کارشناس همچنين خاطرنشان کرد: يکي از چالش‌هاي اساسي پيش روي طرح نهضت ملي مسکن تغيير کاربري اراضي و تعيين مالکيت اراضي است که دولت بايد در تمام مراکز با ساز و کار واحد نسبت به رفع چنين چالش‌هايي اقدام کند.شعباني با تاکيد بر تصرفي بودن برخي اراضي و وجود معارضان در خلال تعيين مالکيت اراضي اذعان کرد: در برخي از شهرها اراضي مورد نياز براي ساخت نهضت ملي مسکن تعيين تکليف نشده است و در برخي نيز مشکلات حقوقي مانع آغاز عمليات اجرايي مي‌شود.
تعلل چند ماهه در تأمين اراضي و تعيين مالکيت
علي‌رغم گذشت ماه‌ها از آغاز اجراي نهضت ملي مسکن اين طرح در نقاط مختلف کشور با محدوديت، مشکلات و کمبودهايي مواجه است که يکي از اين مشکلات در اردبيل تأمين زمين مورد نظر براي احداث و ساخت مسکن است.
تعلل 9 ماهه مسئولان راه و شهرسازي استان اردبيل در تأمين و تحويل زمين براي آغاز ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملي و جهش توليد نه تنها داد متقاضيان و ثبت‌نام‌شدگان را درآورده بلکه پيگيري رسانه‌ها را نيز در باب تأخير و تعلل تحويل زمين در اين حوزه برانگيخته است.در حالي که قرار بود در قالب طرح نهضت ملي مسکن سالانه در کشور يک ميليون و در استان اردبيل نيز عمليات ساخت واحدهاي مسکوني بر اساس سهميه ابلاغي در طول سال محقق شود اما با گذشت يک سال از عمر دولت سيزدهم نه تنها وعده يک ساله در احداث واحد مسکن تحقق پيدا نکرده بلکه هنوز اين طرح در مرحله تأمين زمين با مشکلات و دغدغه‌هاي جدي روبه‌رو شده و به نظر مي‌رسد مسئولان با اتمام فصل کاري بايد در اين زمينه چاره‌جويي اساسي را انجام دهند.
در استان اردبيل در قالب نهضت ملي مسکن بيش از 94 هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند که بيش از 70 درصد متقاضيان مربوط به مرکز استان بوده و قرار بود با تأمين زمين و پرداخت تسهيلات ساخت و ساز مسکن براي گروه‌هاي مختلف آغاز شود که متأسفانه اين پروژه‌ها به سرانجام نرسيده است.
الگوي ساخت نهضت ملي مشابه مسکن مهر خواهد بود؟
يکي ديگر از دغدغه‌هاي مردم در اين روزها نگراني از کيفيت واحد مسکوني خود در طرح نهضت ملي مسکن است طوري که عده‌اي از تشابه اين طرح با مسکن مهر ابراز نگراني مي‌کنند.اگر الگوي ساخت نهضت ملي مسکن همانند واحدهاي مسکن مهر باشد هيچ تضميني به دوام اين سازه‌ها نخواهد بود از طرفي هم نارضايتي 4 ميليون خانواده را در پي خواهد داشت.طاهره عبدي‌پور، يکي از صاحبان امتياز نهضت ملي مسکن اظهار کرد: کيفيت خانه خريداري شده چه به نرخ پايين يا بالا براي ما اهميت دارد و انتظار داريم کيفيت واحدهاي مسکوني نهضت ملي مسکن همانند مجتمع‌هاي مسکن مهر نباشد.
وي بيان کرد: علاوه بر مشکلات اجرايي که هم‌اکنون در روند عملياتي کردن نهضت ملي مسکن است اگر مصالح ساختماني با کيفيت پايين در ساخت واحدها به کار برده شود سرمايه مردم هيچ خواهد شد.
بايد در نظر داشت که علاوه بر مکان‌يابي مناسب در انتخاب اراضي نهضت ملي مسکن ساز و کارهاي براي اجرايي کردن زيرساخت‌هاي کافي در مناطق مختلف نيز در نظر گرفته شود تا محروميت از خدمات رفاهي و اجتماعي ساکنان مجتمع‌هاي مسکن مهر را در خلال نهضت ملي مسکن شاهد نباشيم‌.
دغدغه مردم؛ از بهانه‌جويي‌ها تا عدم ساماندهي وضعيت جمعيت هدف
يکي از متقاضيان طرح نهضت ملي مسکن با اشاره به وعده‌هاي امروز و فرداي مسئولان براي تأمين زمين مورد نياز آن هم به صورت رايگان براي احداث مسکن اظهار کرد: نه تنها در اين زمينه اقدامي نشده بلکه وعده يک ماهه مسئولان بيش از 7 ماه است که در سال‌جاري به تأخير افتاده و به اشکال مختلف دغدغه و نگراني ما غفلت و بي‌توجهي در اين حوزه و عدم تحويل به موقع واحدهاي مسکوني است.
احمد سربنده‌لو تصريح کرد: در يک سال اخير که از طرح نهضت ملي مسکن سپري شده، در استان اردبيل برخلاف ساير مناطق مسئولان تنها به شعار و وعده‌هاي بي‌سرانجام بسنده کردند و هيچ اقدام عملي براي تأمين زمين و مقدمات کار در احداث واحدهاي مسکوني شروع نشده است.وي گفت: تکميل واحدهاي مسکوني احداثي در سه سال اخير در قالب اقدام ملي بهانه‌اي براي مسئولان شده و مدام از افتتاح و تکميل آن سخن به ميان مي‌آورند در حالي که طرح نهضت ملي مسکن به عناوين مختلف کنار گذاشته شده و هيچ اقدامي براي ساماندهي ثبت‌نام‌کنندگان در 6 ماهه امسال انجام نشده است.اين متقاضي طرح نهضت ملي مسکن، تورم و گراني‌ها را مايه نگراني در احداث، تکميل و تحويل اين واحدها اعلام کرد و افزود: با گذشت 6 ماه از سال و شروع فصل سرما بعيد به نظر مي‌رسد در نيمه دوم سال امکان آغاز عمليات احداث واحدهاي نهضت ملي مسکن در اردبيل مهيا باشد.
نهضت ملي مسکن در اردبيل تعيين تکليف شود
ديگر متقاضي مسکن که در سامانه ثبت‌نام کرده و بيش از 6 ماه است منتظر اولويت‌بندي و ارسال پيامک براي انعقاد قرارداد است، خاطرنشان کرد: وعده مسئولان تنها در حد شعار و روي کاغذ باقي مانده و هيچ اقدامي براي تحويل زمين و دريافت مبلغ اوليه براي احداث واحد مسکوني انجام نشده است.
آمنه ساداتي بيان کرد: در حالي که در بسياري از استان‌ها طرح نهضت ملي مسکن با سرعت به پيش مي‌رود، در اردبيل تأمين زمين در گام اول با مشکلي جدي روبه‌رو شده و بعيد به نظر مي‌رسد در نيمه دوم سال امکان شروع عمليات احداث فراهم آيد.وي اضافه کرد: ما 6 ماه فصل کاري را به سرعت و به راحتي از دست داده‌ايم و مسئولان راه و شهرسازي تنها در مراجعات مکرر به وعده و وعيد بسنده کرده و از زبان مديرکل بارها شنيده‌ايم که ظرف يک ماه آينده زمين تحويل داده خواهد شد در حالي که هنوز معلوم نيست يک ماه وعده داده شده کي به اتمام مي‌رسد.
عدم تأمين آورده بزرگترين خلأ در مسير نهضت ملي مسکن
حالا در کنار تمام مشکلات خرد و کلان طرح نهضت ملي مسکن اصلي‌ترين مشکلي که از سوي طرف دولتي مطرح مي‌شود عدم همکاري مردم در تأمين آورده اين طرح است، اما بايد توجه داشت که در صورت عدم رفع ابهام براي مردم و نبود تسهيلات کارآمد هيچ تلاشي عملاً از سوي جمع کثيري از جمعيت هدف انجام نخواهد شد.
معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازي اردبيل اظهار کرد: هم‌اکنون بزرگترين مشکل در مسير تحقق نهضت ملي مسکن در استان اردبيل تأمين آورده است که در مجموع تا به امروز 25 درصد از کل آورده تأمين شده است‌.محمد زارع حسين‌زاده با تاکيد بر همکاري مردم تصريح کرد: در شهرهايي که وعده تحويل واحد مسکوني بالغ بر 2 هزار واحد بوده است تا به امروز تنها 250 نفر اقدام به واريز آورده کردند و در صورتي که مردم همکاري مضاعف نداشته باشند قطعاً در قضاوت‌ها مقصر طرف دولتي خواهد بود.
وي ادامه داد: در حال حاضر از مجموع 180 هکتار براي احداث نهضت ملي مسکن 130 هکتار توافق شده است که رايزني براي 50 هکتار مابقي نيز ادامه دارد.معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازي استان همچنين خاطرنشان کرد: با همکاري استانداري و همت مضاعف راه و شهرسازي اميد داريم تا پايان مهر ماه 1401 مشکل تأمين زمين براي نهضت ملي مسکن در اردبيل برطرف شود اما تا آن موقع مردم بايد آورده خود را به صورت صد درصدي تأمين کرده باشند.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،در حالي با اتمام فصل کاري و شروع سرما و نامساعد بودن شرايط جوي در اردبيل گروه‌هاي مختلف نگران آغاز احداث نهضت ملي مسکن هستند که هنوز از تعيين تکليف زمين واگذار شده براي آغاز عمليات نهضت ملي مسکن خبري نيست و وعده 2 ماه پيش معاون عمراني و مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل در جمع خبرنگاران براي تعيين تکليف زمين هنوز به سرانجام نرسيده و بعيد است در ماه‌هاي آينده اين کار به نتيجه برسد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها