عصر آذربایجان

گزارش خبر

جهاد آبرساني به وسعت آبادي‌هايي با تنش آبي

جهاد آبرساني به وسعت آبادي‌هايي با تنش آبي

1403/07/01

گروه گزارش: جهاد آبرساني از جمله طرح‌هاي ملي وزارت نيرو در حوزه تأمين آب پايدار براي مناطق محروم کشور است که يکي از ماندگارترين طرح هاي اين وزارتخانه در روستاهايي با تنش آبي به شمار مي‌رود.

عبدالله رحماني


جهاد آبرساني طرحي چهار ساله است که از ابتداي سال 1401 وارد فاز عملياتي شد و اکنون به طور ميانگين بيش از ?? درصد پيشرفت فيزيکي دارد؛ اين طرح به عنوان يکي از مهم‌ترين طرح ها در اين حوزه به شمار مي رود که هدف اصلي آن تامين آب پايدار براي مناطق روستايي و محروم است.
دليل اهميت اين موضوع به اين خاطر است که دولت در طول ساليان گذشته خدمات مختلفي مانند برق رساني، ايجاد جاده دسترسي، خدمات بهداشتي و درماني، تلفن و اينترنت را به بسياري از روستاها ارايه کرده است اما تامين آب شرب پايدار کمتر مورد توجه دولتمردان بود چراکه در گذشته با توجه به بارش هاي مناسب، وجود آب هاي سطحي و ذخاير آب زيرزميني بسياري از روستاها مشکل تامين آب نداشتند.
اما کم‌کم با بروز خشکسالي بسياري از چشمه هاي تامين آب شرب مردم در مناطق روستايي خشک شد و تنش آبي در بسياري از مناطق شروع شد و به دنبال آن مهاجرت هاي روستاييان به حاشيه شهرها افزايش پيدا کرد.
از طرفي ديگر با مهاجرت قشر مولد روستايي به حاشيه شهرها که بيشتر به اشتغال کاذب روي مي آوردند، هزينه هاي انجام شده براي تامين امکانات و تداوم خدمات مختلف هم بي نتيجه مي ماند و اينجا بود که مي توان به اهميت آب شرب پايدار در اين مناطق بيشتر پي برد.
اهميت آب در مناطق روستايي تنها براي ساکنان آن نيست بلکه در برخي مناطق دامداري و پساب فاضلاب روستا براي کشاورزي نيز به آب شرب وابسته است که اهميت مساله را بيشتر مي کنند و وزارت نيرو با ايجاد شوراي جهاد آبرساني و شروع طرح جهاد آبرساني نشان داد به اهميت موضوع پي برده است.
انعقاد تفاهم‌نامه با قرارگاه امام‌حسن‌مجتبي (ع) براي آبرساني به 10 هزار روستاي داراي تنش آبي در 31 استان کشور و مبادله قرارداد عمليات اجرايي براي آبرساني به هفت هزار و 138 روستا در فاز اول با اعتبار 190 هزار ميليارد ريال از جمله اقدام‌هاي شورا جهاد آبرساني وزارت نيرو بود.
نکته قابل تامل اين است که اکنون اين 10 هزار روستا به 16 هزار روستا هدف‌گذاري شد تا بخش بيشتري از مردم روستايي و مناطق محروم از آب سالم و پايدار برخوردار شوند و در حال حاضر در قالب اين طرح نزديک به ?? درصد اين روستاها (?? هزار روستا) يعني اهالي پنج هزار روستا از نعمت آب شرب بهره‌مند شدند و احداث تأسيسات آبرساني ??? روستا از اين تعداد نيز توسط خيرين انجام شده است.
اهميت جهادآبرساني در حوضه درياچه اروميه مضاعف است
اما مساله تامين آب شرب براي مناطق روستايي آذربايجان‌غربي با توجه به روند خشک شدن درياچه اروميه و پايين آمدن ذخاير آبي زيرزميني و کاهش روان‌آب‌ها در پيرامون اين درياچه اهميت جهاد آبرساني در اين منطقه را نسبت به ساير مناطق مضاعف کرده است.
اهميت مساله آب در اين منطقه تنها مربوط به چند دهه اخير نيست بلکه کتيبه »عين الروم« اشنويه قديمي ترين سنگ نوشته اورارتويي با مضموني در ارتباط با آب است؛ کتيبه اي که وقف نامه اهدا آب چشمه‌اي به همين نام به مردم منطقه به شمار مي رود و اهميت مايه حيات را در حدود سه هزار سال قبل بازگو مي کند.
هم اکنون از 2 هزار و 800 روستاي آذربايجان غربي، آب شرب مورد نياز 2 هزار و چهار روستا استان با جمعيت 971 هزار نفر با 305 هزار انشعاب تحت پوشش خدمات مستقيم شرکت آب و فاضلاب قرار دارد و آب آشاميدني مورد نياز اين روستاها از يک هزار و 600 منشا شامل چاه، چشمه و قنات تامين مي شود.
براي آبرساني به روستاهاي تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب آذربايجان غربي، در مجموع پنج هزار و 500 کيلومتر خط انتقال و هفت هزار کيلومتر شبکه توزيع احداث شده است.
علاوه بر اين آبرساني براي 379 روستا با 175 هزار نفر جمعيت داراي تنش آبي در قالب طرح جهاد آبرساني از طرح هاي محروميت زدايي و با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبي(ع) در شهرستان هاي شاهين دژ، مياندوآب، بوکان، پيرانشهر، سردشت، شوط، پلدشت و چايپاره در حال اجرا است.
در قالب اين طرح 815 کيلومتر لوله خط انتقال آب، 95 کيلومتر لوله شبکه توزيع آب، 73 باب مخزن ذخير آب با ظرفيت 21 هزار مترمکعب و 44 باب ايستگاه پمپاژ آب با ظرفيت 10 هزار مترمکعب احداث مي شود که در نوع خود انقلابي بزرگ در اين حوزه به شمار مي رود.
ميانگين اجراي اين طرح در آذربايجان‌غربي 43.5 درصد است که حدود 6.5 درصد از ميانگين کشوري کمتر است و آن هم به دليل شرايط توپوگرافي و جغرافياي کوهستاني استان است که روند کار را در اين منطقه کمي کُندتر کرده است.
روند اجراي طرح جهاد آبرساني در آذربايجان غربي و در همه مناطق استان يکنواخت نيست و در سردشت با 23 روستا داراي 92 درصد پيشرفت فيزيکي، چايپاره با 52 روستا داراي 83 درصد پيشرفت و در بوکان با 165 روستا داراي 19 درصد پيشرفت فيزيکي است.
با در نظرگرفتن وسعت جغرافيايي کشور مي توان گفت که طرح جهاد آبرساني بزرگ‌ترين پروژه عمراني کشور محسوب‌مي‌شود که در اين طرح، از تجربه اقدامات جهادي سال‌هاي ابتداي انقلاب اسلامي ايران الگو گرفته شد و اين پروژه‌ها با مشارکت مردم مناطق مختلف انجام‌مي‌شود که بدون شک نتايج بسيار مثبتي همراه خواهد شد.
جهاد آبرساني در مناطق روستايي و محروم کشور توسط قرارگاه امام حسن (ع) در تابستان 1405 به اتمام خواهد رسيد اقدامي ماندگار که در دولت گذشته آغاز شد و اميد مي رود در دولت چهاردهم نيز با توجه اهميت موضوع تداوم داشته باشد و شاهد پايان تنش آبي چندين دهه‌اي در روستاهاي کشور از جمله آذربايجان‌غربي باشيم.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا،بنا بر گزارش بانک جهاني که بر اساس شاخص‌هاي توسعه جهاني تعريف شده است، ايران در حوزه دسترسي به آب شرب در بخش شهري و روستايي در جهان و ميان کشورهاي منطقه در صدر جدول قرار دارد؛ به‌طوري‌ که درصد دسترسي به آب شرب شهري و روستايي در ايران به ترتيب برابر با 99.83 و 82 درصد است اين در حالي است که اين شاخص‌ها به همين ترتيب در جهان اعداد 87.7 و 59.6 درصد و در ميان کشورهاي خاورميانه 83.2 و 69.5 درصد است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها