عصر آذربایجان

گزارش خبر

تخلف پرسود بر قانون بازدارنده مي چربد

تخلف پرسود بر قانون بازدارنده مي چربد

1401/02/04

گروه اقتصادي: اينکه اقشار مختلف مردم، اغلب دهک‌ها و طبقات اجتماعي با مشکلات معيشتي رو به رو هستند، موضوع جديدي نيست، روزي نيست که در يک محفل رسمي و غيررسمي، فضاي مجازي و ... موضوع دغدغه‌هاي اقتصادي مطرح نشود. مردم همواره در واحدهاي صنفي با تخلفات متعدد نظير کم فروشي، گرانفروشي، عدم درج قيمت و ... روبه رو هستند ولي آنچه بيشتر از همه آحاد جامعه را آزار مي‌دهد، ناپايداري قيمت‌ها و گراني است.

گروه اقتصادي:  اينکه اقشار مختلف مردم، اغلب دهک‌ها و طبقات اجتماعي با مشکلات معيشتي رو به رو هستند، موضوع جديدي نيست، روزي نيست که در يک محفل رسمي و غيررسمي، فضاي مجازي و ... موضوع دغدغه‌هاي اقتصادي مطرح نشود. مردم همواره در واحدهاي صنفي با تخلفات متعدد نظير کم فروشي، گرانفروشي، عدم درج قيمت و ... روبه رو هستند ولي آنچه بيشتر از همه آحاد جامعه را آزار مي‌دهد، ناپايداري قيمت‌ها و گراني است.

خلاءهاي قانوني براي جلوگيري از تخلفات صنفي برطرف شود
مرصاد آگاه اقتصاددان و استاد دانشگاه ، اظهار کرد: يکي از راهکارهاي موجود براي مقابله با تخلفات صنفي جريمه نقدي اصنافي است که نسبت به عدم درج قيمت، گران فروشي، کم فروشي و عدم ارائه فاکتور اقدام مي‌کنند.
وي با بيان اينکه، جريمه‌ها چنانچه براساس قانون اعمال ‌شود و به صورت سليقه‌اي يا خودسرانه کم يا زياد نشود، مي‌تواند در جلوگيري از تخلف موثر باشد، اضافه کرد: جريمه نقدي يکي از قديمي‌ترين و در عين حال موثرترين شيوه‌ها براي متنبه ساختن افراد است.
اين پژوهشگر با بيان اينکه براي نظارت بر بازار و اصناف انواع قانون‌هاي بازدارنده وجود دارد و تعدد قانون اعم از قانون‌هاي تعزيراتي، نظام صنفي، حمايت از حقوق مصرف کنندگان را شاهد هستيم، گفت: اين تعدد قوانين بايد به تقويت روند بازدارندگي منجر شود ولي اينکه چقدر موثر بوده است، جاي بحث دارد.
بايد وجدان را در بين اصناف بيدار کرد
مليحه قاسمي محقق و پژوهشگر بابيان اينکه صرف تصويب قانون، جريمه، پلمب و اقداماتي از اين دست براي ايجاد بازار سالم و عاري از مشکل کافي نيست، ادامه داد: چه بسيار اصناف بزرگ و کسبه‌اي که از جريمه نقدي هيچ گونه باکي ندارند و به راحتي پرداخت کرده و راه اشتباه خود را در پيش مي‌گيرند.
قاسمي بر لزوم انجام کار فرهنگي و ريشه‌اي براي ايجاد اقتصاد سالم، پويا و رو به رشد تاکيد کرد و گفت: چنانچه وجدان در بين اصناف بيدار مانده و نسبت به عواقب تخلفات خود در زندگي هم نوعان خود و نسل‌هاي آينده و توسعه کشور آگاه شوند، خودشان با قانون همراه خواهند شد و به مجازات بازدارنده نياز چنداني نخواهد بود.
انجام بيش از 3000 بازرسي از اصناف آذربايجان غربي
ايرج مرندي، معاون نظارت، بازرسي و حمايت از حقوق مصرف کنندگان صمت آذربايجان غربي از انجام بيش از 3699 مورد بازرسي از ابتداي سال جاري خبر داد و اظهار کرد: از ابتداي سال تا 25 فروردين با هدف کنترل و نظارت بر عملکرد واحد هاي صنفي و غير صنفي استان به صورت منظم بازرسي انجام شده است.
وي ضمن اشاره به اينکه در نتيجه بازرسي هاي به عمل آمده، 666فقره پرونده تخلفات صنفي به ارزش 332 ميليارد و 227 ميليون ريال تشکيل شده است، ادامه داد: پرونده‌ها براي رسيدگي بيشتر و صدور حکم نهايي به اداره کل تعزيرات حکومتي آذربايجان غربي ارجاع شد.
مرندي با بيان اينکه، در سال گذشته بازرسان 160 هزار و 999 مورد بازرسي از واحد هاي صنفي و غير صنفي استان انجام داده اند و در اين راستا 12 هزار و 24 فقره پرونده تخلفات صنفي به ارزش بيش از 6316 ميليارد ريال تشکيل شده است، خاطرنشان کرد: طبق فرآيند قانوني که وجود دارد، پرونده‌ها براي رسيدگي بيشتر و صدور حکم نهايي به مراجع ذي‌صلاح ارجاع داده شده‌اند.
معاون نظارت، بازرسي و حمايت از حقوق مصرف کنندگان اداره صنعت، معدن و تجارت استان ضمن اشاره به اهميت مشارکت مردم در کاهش تخلفات صنفي، اظهار کرد: در طول يک سال گذشته 4 هزار و 523 مورد شکايات مردمي به ستاد خبري اين اداره کل واصل شد.
وي ادامه داد: پس از اينکه بررسي و رسيدگي‌هاي موردنياز انجام گرفت، 2086مورد متخلف همچنين 2030 مورد غيرمتخلف شناسايي شد.
اين مسئول با بيان اينکه، 407 مورد نيز روزهاي منتهي به پايان سال به اين ستاد واصل شد، بنابراين همچنان در حال بررسي است و تا حصول نتيجه رسيدگي‌ها ادامه خواهد داشت، گفت: بازرسان و کارشناسان ما به صورت دقيق موارد را بررسي مي‌کنند، تا از هيچ کسي اعم از مردم يا کسبه حقي ولو ناچيز ضايع نشود.
مرندي به انجام گشت‌هاي مشترک با همراهي ادارات و نهادهاي ذي‌صلاح اشاره کرد و افزود: در بازه زماني ياد شده 5215 مورد بازرسي از واحدهاي تخصصي انجام شده است و 1380 فقره پرونده تخلف به ارزش بيش از 593 ميليارد و 64 ميليون ريال تشکيل و به مراجع ذيصلاح براي صدور حکم نهايي ارسال شد.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازايسنا؛ مسئولان ذي‌صلاح براي کنترل اوضاع تدابيري انديشيده و نظارت‌هايي را انجام مي‌دهند و از راهکارهاي مختلفي نيز براي ثبات بخشيدن به بازار استفاده مي‌کنند.
در اين ميان يک عده بر لزوم کار فرهنگي عده ديگر بر اهميت انجام اقدامات بازدارنده تاکيد دارند، که به نظر مي‌رسد به کاربستن هر دو راهکار ضروري است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها