عصر آذربایجان

گزارش خبر

نقش واسطه‌گري اردبيل در فروش اينترنتي محصول بومي شناخته شده نيست

گزارش//

1395/02/27

گروه گزارش:توسعه بازار اينترنتي اردبيل در حالي موردتأکيد است که نه تنها توليدات داخلي استان در فروشگاه‌هاي اينترنتي پيدا نمي‌شود بلکه اردبيل به واسطه فروش محصولات استان‌هاي ديگر تبديل شده است.

ونوس بهبود

گروه گزارش:توسعه بازار اينترنتي اردبيل در حالي موردتأکيد است که نه تنها توليدات داخلي استان در فروشگاه‌هاي اينترنتي پيدا نمي‌شود  بلکه اردبيل به واسطه فروش محصولات استان‌هاي ديگر تبديل شده است.
رد پاي فروشگاه‌هاي اينترنتي اردبيل را به سختي مي‌توان پيدا کرد. حتي جستجو در گوگل شما را به سايت استان‌هاي ديگر هدايت مي‌کند. بااين‌وجود فعاليت فروشگاه‌هاي اينترنتي در اين استان صفر نيست و از سويي آمارها نشان مي‌دهد خريدوفروش در دنياي اينترنت مشغله روزانه برخي شهروندان اردبيلي است.فروشگاه‌هاي اينترنتي به دليل دسترسي راحت‌تر، ارائه گزينه‌هاي مختلف خريد و اطلاعات کامل به مشتري مي‌توانند براي خريدوفروش در مسافت‌هاي طولاني، به هنگام مشغله کاري و يا زماني که فرد به دنبال انتخاب از گزينه‌هاي متنوع است، مؤثر باشند.بااين‌وجود بازار فروش اينترنتي اردبيل بازگوي معضلات قابل‌توجهي است که به نظر مي‌رسد زماني که براي توسعه آن به صورت کلي‌گويي تأکيد مي‌شود، به رفع اين معضلات توجهي نشده است.
* 80درصد صنايع اردبيل سايت اينترنتي ندارد
يکي از پژوهشگراني که در طراحي سايت نمايشگاه مجازي توليدات صنعتي استان اردبيل که اخيراً رونمايي شد، فعاليت داشته است، از ضعف بازارهاي اينترنتي به ويژه در توليدات صنعتي استان مي‌گويد.
سراج مهدي زاده با تأکيد به اينکه بسياري از صنايع اصلاً به بازار اينترنتي توجه ندارند  تصريح کرد: مطالعات ما نشان مي‌دهد 80 درصد از صنايع استان اصلاً سايت اينترنتي ندارند.وي افزود: در چنين وضعيتي نبايد انتظار داشت توليدات خود استان در فروشگاه‌هاي اينترنتي خريدوفروش شود.مهدي زاده تأکيد دارد که هر چند مسئولان نسبت به توسعه بازارهاي الکترونيکي تأکيد دارند اما در عمل اقدام خاصي صورت نمي‌گيرد و اين در حالي است که يکي از راه‌هاي خروج اردبيل از وضعيت فعلي اقتصادي رونق بخشيدن به بازارهاي اينترنتي و کسب‌وکار الکترونيک است.
*دستگاه بافت مو و داروي افزايش قد  بازار اينترنتي اردبيل
پست استان اردبيل در سال‌هاي اخير به منظور کمک به تجارت الکترونيک بارها شبکه گسترده خود را پيشکش فروشگاه‌هاي اينترنتي ساخته است.بطوريکه اين اداره کل با 19 فروشگاه مجاز خريدوفروش اينترنتي عقد قرارداد کرده و کالاهاي خريداري شده آن ها را به دست مشتري مي‌رساند.فروشگاه‌هاي اينترنتي اردبيل به جاي اينکه محصولات بومي خود استان را به فروش برسانند، محصولات چيني، آمريکايي و توليدات ساير استان‌ها را به فروش مي‌رسانند بااين‌وجود مدير کل پست استان اردبيل از آمار تکان‌دهنده و قابل‌توجهي از بازارهاي خريدوفروش اينترنتي استان خبر داد.احمد عبداللهي با تأکيد به اينکه در طول يک سال گذشته 64 هزار و 826 فقره کالا از فروشگاه‌هاي اينترنتي فعال استان توسط شرکت پست دريافت و به خارج از استان ارسال شده است، متذکر شد: ترکيب کالاهاي خريداري شده نشان مي‌دهد محصولات خود استان جايي در خريدوفروش‌ها ندارد.
وي افزود: به عنوان مثال ليست خريدوفروش‌ها شامل دستگاه بافت مو، ترازوي جيبي، داروي افزايش قد، شکم‌بند لاغري، گيره کوچک‌کننده بيني، هندزفري تغيير صدا، گردنبند مرغ آمين، مونوپد، کيف پول  کارت بانک، عينک سه‌بعدي و دستگاه دلمه پيچ است که هيچ يک از اين توليدات متعلق به خود استان نيست.مدير کل پست استان تأکيد دارد که در واقع فروشگاه‌هاي اينترنتي اردبيل به جاي اينکه محصولات بومي خود استان را به فروش برسانند، محصولات خارجي بالاخص چيني و توليدات ساير استان‌ها را به فروش مي‌رسانند.
عبداللهي با ابراز تأسف از اينکه حتي يک گليم عنبران و يا عسل سبلان در فروشگاه‌هاي اينترنتي عرضه نمي‌شود، اضافه کرد: اين در حالي است که پست آماده نقل‌وانتقال توليدات داخلي است.اين اظهارات در حالي است که ترکيب اجناس خريداري شده نيز به نوعي خود سليقه مصرف را بازگو مي‌کند و از سويي بيانگر غفلت توليدکنندگان مطرح استان در معرفي خود به فروشگاه‌هاي اينترنتي است.
*ضعف زيرساخت‌هاي فعاليت فروشگاه اينترنتي
علاوه بر اين به نظر مي‌رسد در زنجيره وسيع حمل و انتقال کالا به واسطه شرکت پست برخي توليدات استان جايي ندارند.مهدي زاده که مدير  يک شرکت توليد کننده لوازم ورزشي است از مشکلات شبکه‌هاي پستي و رقابت‌هاي مخرب فروشگاه‌هاي اينترنتي گله مند است.وي در اين خصوص گفت: ما براي فروش اينترنتي توليدات خود حتي از اساتيد دانشگاه مشاوره گرفتيم اما به عنوان مثال گفته مي‌شود، سرعت اينترنت در اردبيل بهبود يافته اما سرعت اينترنت همچنان کند است.مدير فروشگاه اينترنتي آنلاين لوازم ورزشي تأکيد کرد: علاوه بر اين پست بسته‌بندي شرکت‌ها را نمي‌پذيرد و خود اقدام به بسته‌بندي مجدد مي‌کند که مشکلاتي را به دنبال دارد.مهدي زاده معتقد است در کنار اين معضلات تبليغات اندک و عدم اعتمادسازي به فروشگاه‌هاي اينترنتي را نيز نبايد فراموش کرد؛ بطوريکه در همين فروشگاه اينترنتي که داريم بيشترين مشتريان ما از شهر تهران هستند و در خود اردبيل کمتر ما را مي‌شناسند.وي با ذکر مثالي به تمرکز اتاق بازرگاني استان به صادرات و واردات اشاره کرد و گفت: حتي اتاق بازرگاني نيز اقدام خاصي براي توسعه تجارت الکترونيک نداشته است.
*سيل خريد محصولات استان‌هاي ديگر
در وضعيتي که اردبيل در محدوده فروشگاه‌هاي اينترنتي خود به محل واسطه فروش محصولات استان‌هاي ديگر تبديل شده است، در عين حال فروشگاه‌هاي اينترنتي استان‌هاي ديگر براي ترغيب شهروندان اردبيلي به خوبي عمل کرده‌اند.
در خود گوگل حتي يک سايت فروش صنايع‌دستي و سوغات اردبيل مشاهده نمي‌شود اما در مقابل استان‌هاي ديگر سالانه بخش قابل‌توجهي از توليدات خود را به شهروندان اين استان مي‌فروشند.به گفته مدير کل پست استان در سال گذشته 38 هزار و 921 فقره مرسولات خريد اينترنتي در اين استان توزيع شده است که عمدتاً از شرکت‌هاي استان‌هاي مختلف تهيه شده، توسط شرکت پست دريافت و به مقصد شهرستان‌هاي استان توزيع شده‌اند.اين در حالي است که مدير يکي از فروشگاه‌هاي اينترنتي زيورآلات معتقد است فروشگاه اينترنتي مي‌تواند فرصت خريدوفروش را تسهيل و موضوع مسافت و دسترسي را حل‌وفصل کند.حامد مصطفايي معتقد است تنها کافي است مردم کسب‌وکار اينترنتي را باور داشته باشند و از طرفي فروشگاه‌هاي اينترنتي با فعاليت مجاز و قانوني مي‌توانند اعتماد عمومي را کسب کنند و به اندازه فروشگاه‌هاي فيزيکي مورد استفاده قرار گيرند.با وجود اينکه فروشگاه‌هاي اينترنتي در بسياري از استان‌ها خوب عمل کرده و توانسته اعتماد عمومي را جلب کند، در استان اردبيل سهم مطلوبي به خود اختصاص نداده است. ضعف زيرساخت‌ها در حالي است که بر اساس آمار اعلام شده مردم اين استان اقبال به خريدوفروش اينترنتي دارند.از سويي به منظور معرفي محصولات استان اردبيل بسياري از اقدامات بيشتر رنگ و بوي شعارزده به خود گرفته و عملاً مغفول مانده است. نه نمايشگاه‌هاي مجازي و نه سايت‌هاي مقطعي ديگر هنوز جزئي‌ترين محصولات استان را به ليست سايت‌هاي اول جستجوي گوگل نرسانده است.در چنين وضعيتي نمي‌توان انتظار داشت فرش بافته شده در روستاهاي ارشق مشگين شهر به دست دختران روستايي هنرمند و يا عسل توليدي دامنه‌هاي سبلان، شال توليدي در شهرستان خلخال، مفرش عشاير مغان، قالي اردبيل و هزاران گنجينه ديگر بتواند وارد رقابت‌هاي خريدوفروش اينترنتي شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها