عصر آذربایجان

گزارش خبر

کلاه گشادي که در خريدهاي اينترنتي بر سر مردم گذاشته مي‎شود

بازار داغ کلاهبرداري ها در فروشگاه هاي مجازي//

1395/11/03

امروزه فروش و بازاريابي براي محصولات و کالاها را به فور در شبکه هاي اجتماعي و پيام رسان‎ها شاهد هستيم و بازار داغ فروشگاه هاي اينترنتي را دراين فضا مي بينيم اما آنچه داغ تر است بازار داغ کلاهبرداري هاي اينترنتي است که متاسفانه نظارتهاي جدي نيز بر فعاليت اين فروشگاه‎ها وجود ندارد.

گروه گزارش: امروزه فروش و بازاريابي براي محصولات و کالاها را به فور در شبکه هاي اجتماعي و پيام رسان‎ها شاهد هستيم و بازار داغ فروشگاه هاي اينترنتي را دراين فضا مي بينيم اما آنچه داغ تر است بازار داغ کلاهبرداري هاي اينترنتي است که متاسفانه نظارتهاي جدي نيز بر فعاليت اين فروشگاه‎ها وجود ندارد. شايد در سال هاي گذشته ايجاد کسب و کار الکترونيکي کاري غير واقع و غير معمول براي ما ايراني ها تلقي مي شد اما امروزه بواسطه استفاده از شبکه‎هاي مجازي مواردي همچون فروش و بازاريابي براي محصولات و کالاها را به فور در شبکه هاي اجتماعي و پيام رسان‎ها شاهد هستيم. گزارش‎هاي منتشر شده نشان مي دهد در سال‌هاي اخير، حجم زيادي از خريدهاي الکترونيکي از طريق آگهي‌هاي پست شده در شبکه‌هاي اجتماعي انجام شده است. آمار نشان مي‌دهد که 500 خرده فروشي آنلاين برتر جهان در سال 2013 درآمدي برابر 2.69 ميليارد دلار از طريق ارجاعات از شبکه‌هاي اجتماعي به‌دست آورده‌اند که اين ميزان در مقايسه با سال 2012  رشدي بيش از 60 درصد را تجربه کرده است. اما در کنار روندهاي جهاني آمار مشخصي از ميزان درآمد شرکت هاي خرده فروشي و به اصطلاح فروشگاه‎هاي اينترنتي که در کشور مشغول به فعاليت هستند وجود ندارد اما بنا به گفته مديرعامل شرکت پست  کشور در سال 93حدود 5ميليون و 300هزار مرسوله به ارزش 320ميليارد تومان از فروشگاه‌ها و شرکت‌ها دريافت و تحويل مردم داده شده است که اين آماردر سال 94 با حدود 7 درصد رشد به بيش از  400 ميليارد تومان رسيده است. همه‎گير بودن اطلاعات شبکه‎هاي اجتماعي يکي از ويژگي‎هايي است که باعث شده است تنها با ايجاد يک کانال براي فروش محصول بتوانيم جامعه وسيعي را به عنوان مشتري جذب کنيم و گاهي حتي هزاران نفر در طي روز با ورود به کانال و گروه نگاهي به اجناس عرضه شده داشته باشند. فاطمه رضايي يکي از شهروندان مي_گويد: چند باري اقدام به خريد اينترنتي کرده‎ام و از اجناس راضي بوده ام اما تنها مشکل تاخير در ارسال کالا بود و همين تاخير باعث شده است که کمتر سراغ خريد اينترنتي برم. بازار متنوع و وسيعي که گاهي با نيم ساعت گشتن در فضاي مجازي و پيام رسان‎ها مي توان به آن دسترسي داشت فکر خريد و با قيمت مناسب را در ما دوچندان مي کند و ما را در مسير انتخابي قرار مي‎دهد که شايد سال‎هاي آينده حتي براي خريد روزمره نيز با رد‎ و‎ بدل کردن چند پيام در نرم افزارهاي پيام رسان از مغازه سرکوچه خريد و کرد آنها را درب منزل تحويل گرفت!!!!
 *زنان بيشترين مخاطبان کانال هاي فروش
بررسي اجمالي مخاطبان اين کانال‎هاي فروش نشان مي‎دهد که زنان بخش بيشتري از مخاطبان اين کانال‎ها بوده و عمده محصولات عرضه شده در کانال ها نيز شامل لوازم منزل، لباس، لوازم کادويي است.   رسولي از شهروندان پروپا قرص فروشگاه هاي مجازي است و مي‎گويد اجناسي که درکانالهاي فروش عرضه مي‎شودقيمتهاي مناسبتري دارند که اگر بخواهم آن را از مغازه‎هاي سطح شهر خريد کنم بايد قيمت بيشتري را بپردازم. اگرچه ايجاد چنين فروشگاه‎هايي از بعد مثبت نگريسته مي‎شود و هزاران نفر مي توانند حتي در منزل خود اقدام به فروش محصولات کنند و افرادي نيز در کمترين زمان و در منزل خود سفارش خريد داده و اقدام به خريد اينترنتي کنند اما به نظر مي‎رسد بار منفي آن نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. سلطاني به عنوان يک فروشنده ايجاد کانال براي فروشگاه را وسيله اي براي ارتباط با مشتريان و جذب مشتري مي‎داند و مي‎گويد:  ما در کانال فروشگاه خود تمامي اجناسي که جديد است را قرار مي_دهيم و با ارتباطي که با مشتريان داريم اين اطلاع رساني به آنها داده مي شود و علاوه بر اين تبيلغات وسيعي که از طريق اين کانال ها انجام شده باعث شده حتي مشترياني از ساير شهرها هم داشته باشيم. تعامل‎هايي که با شبکه‎هاي اينترنتي انجام مي‎شود با مزايايي همچون ايجاد ارتباط بسيار گسترده با بازار مشتريان، دسترسي به انبوه اطلاعات از خريد و فروش و شبکه وسيع از فروشگاه‎هاي اينترنتي ، مشتريان هدف_مند تر و بيشتر.و تبليغات بيشتر، در سال‌هاي اخير رشد قابل توجهي کرده است و تمايل به خريد و فروش و مبادلات الکترونيکي و مجازي افزايش پيدا کرده است، تا جايي که اين روند باعث رشد چشمگير شرکت‌هاي فعال در اين عرصه شده است. بسياري از اين کانال‎ها با در اختيارگذاشتن راه ارتباطي توضيحاتي در مورد چگونگي خريد کالا به مشتريان ارائه مي‎دهند که اين توضيحات تنها يک نمونه از نحوه خريد در يکي از کانال‎ها ي فروش لباس است که بايد ابتدا تصوير جنس مورد نظر ارسال شده و در صورت موجود بودن لباس موردنظر وجه لباس به علاوه هزينه ارسال واريز شود. در اين رابطه برخي از کانال ها با دريافت تمامي مبالغ در ابتداي سفارش کالا را در درب منزل تحويل مشتري مي دهند که متاسفانه در برخي از موارد شاهد کلاهبرداري هايي از جمله عدم مطابقت کالا با جنسي که در اين کانال عرضه شده و گاها با عدم دريافت کالا مواجه مي‎شويم .
 *رسانه قالب در بحث فروش اينترنتي شبکه اجتماعي تلگرام است
نويد کمالي کارشناس رسانه و فضاي مجازي در اين رابطه مي‎گويد: وقتي لفظ تجارت الکترونيک را مي آوريم اين تجارت الکترونيک در فضاي رسانه اي اتفاق مي افتد که مخاطب بيشتري داشته باشد که در بحث خريدهاي اينترنتي و تجارت الکترونيک امروز رسانه قالب شبکه‎هاي اجتماعي بوده و بيشتر در شبکه اجتماعي تلگرام که در کشورما بعضا 30 تا 40 ميليون کاربر دارد حضور بيشتر فروشگاه‎هاي الکترونيکي را مي بينيم . شبکه‎هاي اجتماعي روزانه هزاران ارتباط را بين مردم برقرار مي‎کنند؛ بدون آن‎که کاربران اطلاع دقيقي از مقصد نهايي داشته باشندکه همين امر مي‎تواند زمينه اي براي سوء استفاده هاي احتمالي را فراهم کند سوءاستفاده‎هايي که نشات گرفته است از عدم سواد رسانه اي درست مخاطبان باشد. نويد کمالي کارشناس رسانه و فضاي مجازي در اين رابطه مي گويد: هيچ نظارت خاصي بر عرضه کالا درشبکه هاي مجازي وجود ندارد و ما در اين رابطه به کاربران توصيه مي‎شود از فروشگاه‌هاي اينترنتي داراي نماد اعتماد الکترونيکي (Enamad) خريد کنند. وي با بيان اينکه متاسفانه در حوزه پزشکي و داروها مشکل جدي را در زمينه فروش کالاهاي تقلبي داريم  ابراز مي کند: فعلا حقوق و قوانين تجارت الکترونيک براي فروشگاه هاي مجازي ايجاد شده در شبکه هاي اجتماعي راهکارخوبي ندارد و بايد قوانين تجارت الکترونيک مورد بازنگري قرار گيرد.
 * حتما خريدهاي انجام شده را مستند سازي کنيد
کارشناس رسانه و فضاي مجازي با توصيه به کاربران مي گويد: حتما خريدهاي انجام شده را مستند سازي کنيد  چرا که با داشتن اين مستند سازي به راحتي مي توان رهگيري و برخورد قانوني کرد و نبايد خيلي سريع به تبليغات مجازي اعتماد کرد چرا که متاسفانه بسياي از کاربران ما سواد رسانه اي نداشته و به هر پيامي که در فضاي مجازي منتشر مي شود اعتماد مي_کنند که همين موضوع در خريدهاي اينترنتي مشکل ساز است. کمالي در پايان بيان مي کند: افراد  در صورت کلاهبرداري و يا مواجه با موارد مشکوک در فضاي مجازي مي‎توانند از طريق سايت police.ir و در بخش گزارشات مردمي و يا از طريق سايت گرداب به نشاني gerdab.ir و در بخش سامانه تعاملي گرداب گزارشات و شکايتهاي خود را در خصوص جرائم و حتي سايتهاي غير اخلاقي مطرح کنند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از موج رسا، در پايان بايد گفت بخش بزرگي از جرائم با پيشگيري قابل اجتناب است و چه خوب است که با بالا بردن سطح آگاهي خود فريب تبليغات دروغين را نخوريم.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کلاه گشادي که در خريدهاي اينترنتي بر سر مردم گذاشته مي‎شود

بازار داغ کلاهبرداري ها در فروشگاه هاي مجازي//
خروج

امروزه فروش و بازاريابي براي محصولات و کالاها را به فور در شبکه هاي اجتماعي و پيام رسان‎ها شاهد هستيم و بازار داغ فروشگاه هاي اينترنتي را دراين فضا مي بينيم اما آنچه داغ تر است بازار داغ کلاهبرداري هاي اينترنتي است که متاسفانه نظارتهاي جدي نيز بر فعاليت اين فروشگاه‎ها وجود ندارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها