عصر آذربایجان

گزارش خبر

کندوان نگيني بر تارک روستاهاي تاريخي ايران

کندوان نگيني بر تارک روستاهاي تاريخي ايران

1402/10/18

گروه فرهنگي: روستاي صخره اي کندوان در آذربايجان شرقي به عنوان تنها روستاي ثبت شده جهاني کشور، به علت برخورداري از مزيت هاي فراوان تاريخي، گردشگري و طبيعي همچون نگيني بر تارک روستاها و اماکن بومگردي ايران زمين مي درخشد.

گروه فرهنگي: روستاي صخره اي کندوان در آذربايجان شرقي به عنوان تنها روستاي ثبت شده جهاني کشور، به علت برخورداري از مزيت هاي فراوان تاريخي، گردشگري و طبيعي همچون نگيني بر تارک روستاها و اماکن بومگردي ايران زمين مي درخشد.
 روستاي صخره اي کندوان از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي منحصر و بي همتاي جهان است که شبيه اين شگفتي طبيعت تنها در 2 کشور آمريکا و ترکيه وجود دارد که البته بدون هر گونه پويايي و زندگي اهالي بومي در آن هستند، در حالي که زندگي عادي مردم محلي در کندوان جريان دارد و اين ويژگي از مزيت هاي بارز و برجسته اين اثر طبيعي بي مانند است.
جذابيت ها و زيبايي هاي تاريخي و طبيعي کندوان به حدي مستند و قابل اتکا است که در اجلاس جهاني سازمان جهاني گردشگري ملل متحد (UNWTO) در سمرقند ازبکستان، نشان بهترين روستاي گردشگري جهان از ايران به اين روستاي صخره اي و تاريخي تعلق گرفت.
اينکه روستاي کندوان براي انتخاب و معرفي روستاي گردشگري در سازمان جهاني گردشگري (UNWTO) از ميان 500 روستاي ايران و سپس 80 و در نهايت هشت روستا انتخاب شده است، نشان دهنده اهميت، ارزش و داشته هاي بارز و برجسته گردشگري، تاريخي، فرهنگي و اجتماعي اين روستا است که بايد از چنين مزيت هايي براي رونق گردشگري استان و کشور نهايت بهره برداري را به عمل آورد.
کندوان به جهت برخورداري از مزيت هاي ياد شده مستعد جذب گردشگران داخلي و خارجي است و متوليان صنعت گردشگري استان مي توانند با تقويت زيرساخت هاي رفاهي و اقامتي براي افزايش رضايت مندي گردشگران گام بردارند.
مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان شرقي ثبت جهاني روستاي صخره اي کندوان در سازمان جهاني گردشگري (UNWTO) در حاشيه بيست و پنجمين نشست مجمع عمومي اين سازمان به عنوان نخستين روستاي ايران در فهرست بهترين روستاهاي جهاني گردشگري را موفقيتي بزرگ و مهم براي صنعت گردشگري ايران و منطقه غرب آسيا توصيف کرد و گفت: همه بايد دست در دست هم داده و براي استفاده از چنين موقعيتي همراه شوند.
احمد حمزه زاده اظهار کرد: اعطاي نشان افتخار بهترين روستاي گردشگري به کندوان موفقيت بزرگي براي ايران اسلامي، آذربايجان شرقي و شهرستان اسکو است و اين مکان تنها روستاي تاريخي و منحصر به فرد ايران است که در تمام فصول سال پذيراي گردشگران خارجي است.
وي با اشاره به اينکه در سال جاري بيش از 70 هزار گردشگر خارجي و افزون بر يک ميليون گردشگر داخلي از کندوان بازديد کرده اند، يادآوري کرد: توسعه گردشگري خارجي يکي از اهداف ترسيم شده است و اعطاي نشان سازمان جهاني گردشگري ملل متحد مسير دسترسي به اين هدف را هموار مي کند.
حمزه زاده ادامه داد: اين روستاي گردشگري جهاني بيش از 40 واحد اقامتگاه بومگردي با استانداردهاي بين المللي دارد و در تمام فصول سال امکانات و تجهيزات لازم و کافي براي پذيرايي از گردشگران داخلي و خارجي را دارد.
وي با بيان اينکه روستاي کندوان پيشران گردشگري کشور خواهد بود، يادآور شد: براي حصول اين نتيجه بايد اقدامات و برنامه هاي بسيار اساسي در اين روستا به انجام برسد که برگزاري دوره هاي آموزشي براي جوامع محلي و ارايه ديدگاه ها و تلاش براي تغيير نگرش ها در اولويت برنامه هاي گوناگون ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قرار گرفته است.
حمزه زاده با اشاره به ظرفيت و مزيت هاي منحصر به فرد روستاي تاريخي و صخره اي کندوان، اضافه کرد: از مزاياي انتخاب شدن به عنوان روستاي جهاني مي‌توان به معرفي در سطح بين‌المللي به عنوان نمونه‌اي برجسته از يک مقصد گردشگري روستايي، ارائه گواهي امضا شده توسط دبيرکل سازمان جهاني گردشگري، دارا شدن فضايي براي تبادل تجربيات و آموزش، امکان شرکت در رويدادهاي مرتبط با توسعه روستايي و گردشگري و در نهايت معرفي کشور صاحب روستا در ابعاد و زواياي مختلف گردشگري اشاره کرد.
وي با بيان اينکه روستاي کندوان توانست امتياز بالايي از تعداد ? شاخص اصلي سازمان جهاني گردشگري از جمله منابع فرهنگي و ترويج و حفاظت از آن، پايداري اقتصادي، محيطي، اجتماعي، ظرفيت گردشگري و توسعه و يکپارچگي زنجيره ارزش، حاکميت و اولويت‌بندي گردشگري و نيز امور بهداشت، ايمني و امنيت بوده را کسب کند، گفت: چنين شاخص هايي نشان دهنده آماده بودن اين روستا براي جذب حداکثري گردشگران داخلي و خارجي است.
صاحب نظر و کارشناس گردشگري آذربايجان شرقي با تاکيد بر اينکه از ظرفيت هاي کندوان براي جذب گردشگران داخلي و خارجي نبايد غفلت کرد، گفت: در اين زمينه توجه به طبيعت‌گردي در موضوع گردشگري اين مکان بايد مورد توجه جدي مسئولان قرار بگيرد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، در جريان برگزاري اجلاس جهاني سازمان جهاني گردشگري ملل متحد (UNWTO) در سمرقند ازبکستان، نشان بهترين روستاي گردشگري جهان به روستاي صخره اي و تاريخي کندوان در آذربايجان شرقي تعلق گرفت.
پرونده روستاي کندوان پس از گزينش از بين هشت روستاي داخلي و رقابت با چند مکان گردشگري از کشورهاي مختلف، در نهايت در اجلاس ياد شده با حضور وزراي گردشگري جهان تصويب و نهايي شد.
روستاي صخره اي کندوان به عنوان روستايي زيبا، تاريخي و گردشگري به خاطر تداوم زندگي در کران هاي کله قندي زيبا، هشت سال است که در نوبت ثبت جهاني در يونسکو قرار دارد و اميد مي رود با انتخاب بهترين روستاي گردشگري جهان روند ثبت جهاني در يونسکو نيز تسهيل و تسريع شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها